Pages

Wednesday, June 27, 2012

Orang Suka Salah Faham Dengan Apa Kita Cakap

Bila sebut salah faham, memang ramai yang ada pengalaman masing-masing. Salah faham ni banyak terjadi, kadang-kadang kita maksudkan benda lain, atau kita nak ambil hati supaya tak guna ayat yang kasar, tapi orang salah faham dengan maksud kita pulak...

sebagai contoh. Jika ada yang bertanya kepada anda begini. "Adakah awak menyukai saya dan ingin berkahwin dengan saya?". Jawapan anda pula begini, "Saya tiada jawapan yang pasti kerana perkara itu belum berlaku, cuma mungkin saya akan consider untuk memikirkannya".

Dalam jawapan anda, x terselit langsung perkataan mengatakan anda suka dengannya, tetapi si pemberi soalah mudah tersalah anggap, dan mengatakan anda juga turut mempunyai rasa yang sama...huhuhu...

Untuk mengelakkan benda ini terjadi, jika ada soalan macamni, anda jawap je macam ni "SAYA MEMANG TAK MAHU.

3 comments:

Anonymous said...

setuju ngan jwpn tuh...stret forward je.. baru snang org paham..

Anonymous said...

memang betul. i pun ada experience mcm ni masa kat Universiti dulu, ada sorang mamat ni suka dekat i sampai satu fakulti tau. Masalahnya i x pernah suka dekat dia, tapi dia pula jenis yang workhard, cuba macam-macam cara, sampai i pergi libry pun dia ikut.

Last-last i dah x tahan, i tulis surat kat dia. Dalam surat tu, i luahkan perasaan i pasal mamat tu. memang i letak ayat yang agak kasar. bukan nak hina, tapi nak dia sdar, apa yang dia buat tu sia-sia sebab i x suka kat dia.

so u boleh je tulis surat kat mamat tu. Rasanya sapa yang study kat UTM skudai dulu, sure tau siapa i..

Anonymous said...

saya rasa saya tau sapa saudari...tak sangka boleh menulis disini...tapi biarla rahsia :)