Pages

Thursday, January 1, 2015

Move on


Kenapa Allah uji kita?
Sebab, Allah sayang kita sebenarnya, worst thing yang jadi today is for the best thing in future sebenarnya. Tapi kita kan manusia, benda yang kita x nampak tu lah yang kita x boleh nak hargai dan faham, tu sebb kita selalu ragu-ragu bila Allah uji kita.

The same thing jadi kat saya. For those yang tahu my personal life, of course tahu pada usia kandungan kembar mencecah 5 bulan, saya telah diuji dengan ujian yang maha dasyat sampai tak termampu nak bangun dan bangkit balik, seluruh hidup rasa macam dah musnah, yang mampu time tu menangis, sampai pernah satu tahap drive dari rumah my father ke KL dalam keadaan menangis tanpa henti,

Ujian yang Allah beri time tu memang berat sangat-sangat, dah la preggy, emosi memang x stabil, ditambahkan pula dengan ujian yang mendatang, time tu rasa macam nak cabut nyawa sendiri, mujur ada family yang sentiasa beri semangat.

A few months untuk emosi kembali normal and boleh keluar jumpa kawan2 balik, sepanjang tu, memang my father, my mom n my brother banyak bagi support, so start time tu baru rasa, eh abang aku ni sayang kat aku rupanya, ingat dia x kisah tentang aku...huhuhuhu

yes, bila kita di uji, kita x nampak apa kebaikan yang kita akan dapat, yang kita tahu kita questionkan kenapa Allah pilih kita, sedangkan ramai lagi orang lain kat muka bumi ni, tapi kita gak yang Allah pilih.

Masa tu, memang x boleh terima hakikat, but slowly kita boleh blend dengan apa yang terjadi, slowly kita jadi kuat sebenarnya, camtu gak my self, so from there dapat kekuatan baru.

Semua bergantung pada kita, so dalam hidup ni usahlah banyak sangat nak mengeluh if dapat ujian, memang susah, tapi slowly cuba terima ujian tu dengan redha, ajal maut semua tu Allah yang tetapkan, macam tu gak ngan jodoh n rezeki.

Paling penting kena move on, tak payah nak ratapi or fikir2 balik ujian yang Allah bagi tu, fikir untuk kebaikan takpe, tp bukan fikir untuk carik pasal.

lagi satu, stop share sesama manusia, x berbaloi. Better kita cerita dengan Allah, lagi berbaloi and salah satu sebb Allah uji kita pun sebb dia rindukan rintihan kita untuk meminta tolong dan mengadu pada Nya, so rajin-rajin lah kita meminta pertolongan pada Allah dan beramal ibadat, bukan beramal ketika kita susah dan lupakan dia ketika kita senang...


No comments: