Pages

Wednesday, July 13, 2016

Kak Long Fadhilah

Terdetik kat hati aku nak jalan-jalan di Jonker Walk sambil tengok cenderamata yang unik, cuci2 mata dan cari idea untuk tulis buku novel kanak-kanak yang dah berbulan terbengkalai.
Sejak pukul 8 pagi aku dah tercongok di jonker walk kat tepi kedai cenderamata yang ada jual topeng orang batak, aku ingat nak beli barang sekeping dua, buat kenang-kenangan, lepas beli boleh lah aku makan “chicken rice ball” yang kedai nya terpampang tanda Halal.

Sepanjang2 jalan menuju ke kedai chicken rice ball tu, aku perasan ada beberapa kelompok muda mudi hipster yang pakaian nya, ah entah apa-apa entah, pelik-pelik dressingnya atau aku yang ketinggalan zaman. Bukan main bertepuk tampar lagi mereka, bercampur lelaki perempuan sambil terkinja-kinja keriangan sebab dapat melawat kota Melaka bersejarah agaknya.

Dalam ramai-ramai gadis2 yang aku jumpa, langsung tak ada yang memikat mata keranjang aku ni. sedang aku berjalan nak ke kedai “chicken rice ball”, mata aku tertangkap sesusuk tubuh kurus yang agak pelik, aku perasan di bahagian matanya ada macam lukisan seakan-akan tattoo. “Huish dah macam abang long fadhil pulak”. Hati kecil aku tiba-tiba berbisik. Tapi aku teruskan je perjalanan, tiba-tiba aku dengar seseorang menjerit ke arah wanita kurus itu,. “kak long fadhilah, akak tertinggal benda ni tadi”, jerit budak tu sambil menyerahkan bungkusan kepada wanita kurus itu. “Eh, Kak long Fadhilah? Dah macam adik beradik abang long Fadhil pun ye jugak. Tiba-tiba aku teruja nak mendekati wanita yang di panggil kak long fadhilah itu. Cepat-cepat aku berlari mendapatkan kak long fadhilah agar tidak terlepas.

“Kak Long Fadhilah, tunggu sekejap. Nama saya Hisham, boleh saya sembang-sembang dengan kakak sekejap, jom saya belanja kakak makan dekat kedai “chicken rice ball” tu”. Cepat-cepat aku mengajak wanita itu.

“Halal ke kedai ni?”. Soal wanita itu pula. Haih, muka penuh tattoo pun sempat juga dia fikir soal halal haram, bisik hati kecilku.

“Tu, ada logo Halal kat situ kak”. Tuding jari ku kea rah logo Halal yang terpampang besar di hadapan kedai itu.

Sebaik melihat logo Halal itu, melulu je kak long fadhilah masuk sambil terus order chicken rice ball dua dan milo ais dua. Tersenyum-senyum aku, bagus kak long fadhilah ni, tolong order untuk aku sekali.

“Terima kasih kak, sebb tolong order”. Kata ku sambil urut2 janggut aku yang semakin panjang itu.
“Tak lah, akak order untuk akak, lapar sangat, dari pagi tak makan apa-apa”. Balas kak long fadhilah dengan selamba.

Ciss, kuang ajor betul kak long fadhilah ni, tapi bila aku tengok kesan parut dan tattoo kat muka dia ni, terus aku senyap, takut pula kalau-kalau dia tibai aku dengan kaki dia yang besar tapak gajah tu.

Sambil makan, aku korek-korek kisah hidup dia, apesal dia jadi camtu, ada tattoo bagai. Kak long fadhilah bagilah tau, dia dulu kawan dengan gangster sebb parent dia bercerai, so tak ada sape yang hiraukan dia, dari situ dia join mat-mat motor, rempit sana sini, pukul orang sana sini. macam-macam benda dia buat, dari sekecik-kecik benda sampai sebesar-besar benda. Paling jahat dia buat, rompakan bersenjata, kongsi gelap. Masa tu dia sorang je perempuan dalam group gangster dia, and orang semua takut kat dia. Setakat bunuh n rompak tu, celah gigi dia je. Untung kak long fadhillah ni sebab dia tak pernah kantoi dengan polis, polis pun takut dengan dia, pernah berbalas tembakan tapi dia kebal sebab pakai tangkal gigi buaya, so peluru tak lut.

Fuhh, takut pulak aku dengar cerita dia ni, macam tak percaya pun ada, tapi bila tengok dia cerita muka serius, terus aku percaya.

Dia citer lagi, setelah berpuluh tahun bergelumang dosa, tiba-tiba masa tengah balik dari rompak bank, dia nak masuk rumah, dia terdengar orang mengaji Quran, terus dia tersentuh dan nangis sampai demam-demam sebab terkenangkan maksiat dan jenayah yang dia dah buat. Esok tu terus dia pergi cari ustaz untuk bertaubat. Dari situ mulanya dia berubah, dan pulang ke pangkal jalan.
Sedih aku dengar cerita kak long fadhilah ni. Perit gak lah kisah hidup dia ni. Tiba-tiba lepas je makan, dia cepat-cepat cakap ngan aku dia nak blah.

“Dik, akak nak blah dulu, terima kasihlah sebab belanja akak makan “chicken rice ball” ni sedap. Terima kasih jugak dik sebab dengar citer akak tu tadi, sebenarnya akak kelentong je tadi”.

Hamper tersedak aku dibuatnya bila dengar ayat terakhir kak long fadhilah tu. Rasa macam nak lempang sampai mati.

“Akak biar betul? Takkan semua akak tipu, dah tu apesal muka akak ada tattoo, kenapa budak tu panggil akak kak long fadhillah kalau akak bukan ketua gangster?”. Balas aku bertubi-tubi sambil menahan marah.

“ni? Yang dekat muka ni? Ni bukan tattoo, ni anak akak lukis muka akak dengan permanent marker  time akak tido, dah 3 hari try cuci tak hilang-hilang. Budak yang panggil akak, kak long fadhillah tadi tu adik akak, dia keje kat kedai depan tu, memang lah dia panggil akak kak long sebb akak ni kakak sulong dia, and nama akak memang fadhillah”.

“Habis tu, apesal akak kelentong saya cakap akak ketua gangster lah, apa lah, hawau lah akak ni”. Maki aku lagi.

“Dah kau yang nak belanja akak makan, lepas tu suruh akak citer pasal life akak, akak citer lah. Sambil cerita tak best lah kalau tak ada tokok tambah citer, tak melayu lah kalau citer straight je kan? Mesti kena kelentong baru sedap orang dengar”. Selamba je kak long fadhillah balas balik.

Hah, jilake betul kak long fadhilah ni, kelentong aku pulak….time tu aku nak je baling dia dengan selipar yang aku pakai kat kepala dia…tapi aku cuba bersabar, mungkin ni ujian Allah dekat aku sebab cepat sangat menilai seseorang tu dari keadaan luaran dia…

Author : Jam Dinding
Moral : Jangan pandang ringan walaupun kedai tu ada logo halal
             Jangan nilai orang dari perwatakan luaran
             Jangan mudah percaya pada orang yang baru pertama kali kenal
             Jangan bizi body.



No comments: