Pages

Friday, September 9, 2016

Edisi Kembar - Demam

Selamat Hari Raya Qurban.
Aku x balik beraya pun sebb Selasa dah start keje, plus anak2 x sihat sangat. Aku just nak share pasal kejadian yang mendebarkan hati ari Rabu ni, musim skang ni kan hujan silih berganti, kadang2 panas melampau, kadang2 hujan lebat, Alhamdulillah dengan cuaca, bukan nak cerita ban cuaca ye... Pagi Rabu masa hantar anak2, hujan memang tengah lebat sangat2, tp anak2 x lah demam or ada simtomp yang menjurus ke arah demam, so aku just hantar macam biasa jelah, cuma masa aku nak balik tu, memang dah rasa x sedap je hati, bila sampai depan rumah pengasuh aku perasan ada miss call dr pengasuh si kembar, tiba2 aku tengok pengasuh dia dah jerit2 dah, plus anak aku dah lembik macam tapak sulaiman. Serius Aku memang panic bila pengasuh tu cakap anak Aku tersedak susu n demam panas, Aku x sempat tanya apa2, terus bawak Si Habib pergi klinik, sampai kt klinik doktor terkejut tengok dia lembik, check nafas, memang laju dari biasa, doktor suruh Aku bawak anak ke hospital Dan jangan baringkan, ye Aku ni nama je first aider tp bila nak rescue anak, aku terus lupa step. Aku terbalikkan dia and tepuk2 belakang dia sampai dia muntah, ok lega. Masa aku nak letakkan anak aku kat sebelah, dia x nak nangis2, then decide nak call ambulance, tp jalan jammed, estimate dalam 2 jam baru akan sampai, dalam aku terfikir2 camaner nak hantar anak aku tengok dia macam kena sawan, kejap2 dia
Mengerekot sambil meraung2, kaki n tangan kejang2, fuhhh  panic, nak cari paip x jumpa, kisai2 beg ubat x de, last2 teringat ada ubat masuk bontot untuk reduce panas body dalam beg baju dia, aku bogelkan dia, terus masuk ubat dalam bontot, ambik tuala basahkan dengan air mineral n letak kan seluruh badan, lepas tu bru pakaikan dia baju. Aku still lap badan dia dengan tuala sementara nak
Ke hospital, bayangkan masa sampai hospital temp anak
Aku after masuk ubat is 38.8! Tinggi, means masa kt rumah pengasuh aku estimate temp dia dalam 40, tu yang dia sawan sampai tersedak susu. Masa aku ambik dia, badan dia memang lembik, mata x larat,
Nafas pun termengah2 je... Nasib aku x panic sangat so
Still boleh rescue anak aku. Now getting better, aku x bergantung dengan ubat, kalau panas je Aku mandikan n tuam badan dia untuk reduce temp,
Ubat still makan, Cuma kena kerapkan mandi supaya body temp akan cepat turun.... Syukur x de apa2 tragedi...Alhamdulillah

No comments: