Pages

Thursday, September 6, 2012

Berpada-pada Jika Mahu Membuat Pembaharuan



Salam.



Kadang-kadang terfikir di kepala ni, kenapa ramai sungguh mahluk Allah yang nak buat pembaharuan. Kadang-kadang pembaharuan itu perlu, tapi kena bersesuaian dengan apa yang nak di ubah. Tapi bila melibatkan Panji Malaysia, relevant kah usul itu? saya bukan nak memihak pada mana-mana pihak, tapi banyak faktor perlu di ambil kira. Jika kita menukar panji itu, segala buku yang berkaitan dengannya perlu diolah, terutamanya buku teks sekolah. Kos lagi betul x?


Lagipun, itu kan pusaka negara kita, itulah antara tinggalan yang ada, untuk kenangan dan kebanggan generasi kita akan datang.


Banyak benda yang akan terlibat. Dalam jalur gemilang kita tu, dah melambangkan 14 negeri, ada pelbagai maksud dalam dia. kalau kita nak tukar, mesti akan terjebak untuk tukar rukun negara plak..hurmm...kalau nak tukar rukun tetangga x pe lah..



Bendera ni punya banyak maksud, jangan la rakus sangat sampai nak keluarkan idea yang boleh menyusahkan orang laen. budak-budak yang dah ingat berapa jalur, n warna serta simbolik yang ada dalam bendera tu pun akan mengeluh sebab kena mengingat balik bendera baru.



lepas tu, x kira lagi, berapa banyak bendera yang di kibarkan kan seluruh malaysia, berapa banyak mural yang ada bendera malaysia..tu pun nak kena ubah jugak...




No comments: