Pages

Sunday, August 26, 2012

Ibadah Korban di Negara Luar or Tempat Sendiri, Mana Satu Lagi Utama - Komen Saya?

Salam.

Lama tak update sebab sibuk berhari raya. Seawal hari Khamis saya pulang ke kampung halaman untuk sambut lebaran. Tahun beraya bagai nak rak..kuih raya 2 kotak saya bawak balik kampung. Saje order lebih untuk makan-makan sambil tengok cerita tamil time raya..haha manyak syiok cerita tamil.

Tapi bukan nak cerita movie tamil, saya nak bercerita tentang ibadah korban yang akan berlangsung sempena hari raya haji akan datang ni.

Masa dalam perjalanan pulang ke Terengganu, sempatla dengar radio, n tiba-tiba terselit iklan tentang ibadah korban kat kemboja, Laos, Bangladesh, Sri Lanka, Acheh. Promosi ni kepada sesapa yang nak korban kat sana.

Time tu, rasa hati, jantung, paru-paru n semua pancaindera yang ada rasa nak mengamuk jerk...hehe.

Kalau kita fikirkan, Ibadah korban ni memang bagus, amat di galakkan. Tapi kita sedar ke, yang dekat dalam malaysia ni ramai lagi insan yang susah, yang memerlukan pertolongan dari kita. Salah kalau nak buat ibadah, tapi tengok orang sekeliling kita dulu sebelum kita tengok orang kat luar sana. Berapa ramai mualaf kat malaysia ni yang terpinggir, yang duduk merempat kat bawah jambatan, kat rumah dah hampir roboh? yang x cukup makan pakai? Dah jadi macam "kera di hutan disusukan, Anak di rumah mati kelaparan".

Saya x cakap x boleh, tapi lepaskan dulu orang-orang yang ada kat malaysia ni. Pernah saya lihat ada satu hamba Allah ni tiap tahun buat ibadah korban kat kemboja, bila saya ajukan soalan adakah dia dah mejalankan ibadah korban kat malaysia? jawapan dia simple je..."Alah, ramai je lagi orang yang buat ibadah korban kat malaysia, so aku ambek alternatif korban kat luar". Memang kejam statementu. Kalau buat kat malaysia dulu then nak buat kat tempat laen, takpe gak. Ni suka hati assume camtu. Honest saya cakap, kalau kat kampung saya, time dulu, boleh jejak dekat 10 ekor lembu orang korbankan tiap tahun, tapi zaman skang, nak jejak 2 ekor pown susah!

Tapi bila nak korban kat negara luar, ramai plak. Orang kat negara sendiri sape yang nak tolong?

Seharusnya macam ni, yang dalam negara ni kita raikan, dan yang susah di luar negara pon kita patut raikan juga. Diorang ni susah, nak makan sedap setahun sekali pon susah. Tapi mcm saya cakap tadi, x salah nak korbang kat mana-mana pon, sebab itu ibadah, tapi perlu di utamakan orang sekeliling yang susah. Orang kita pon ramai yang susah, kalau jumpa tulang pun sampai berminggu-minggu diorang rebus.

Kalau nak bekorban, utamakan tempat sendiri dahulu, kemudian barulah di tempat orang laen. Bukan saya kata x boleh, tapi raikan orang di sekeliling kita dahulu, kemudian baru sahabat sesama Islam di negara-negara luar.

Dahulu, saya pon rajin derma baju n barang-barang untuk misi kemanusian yang di anjurkan oleh kelab-kelab NGO, tapi bila ada satu kejadian yang menyentuh hati saya, bermula dari situ, saya akan utamakan orang sekeliling dahulu kemudian baru yang lain-lain.

Kalau x silap saya dalam 2 tahun lepas, saya dah kumpulkan baju-baju yang masih elok lagi, dan collect duit sorang sikit, dapatla dalam 15 ribu ringgit. Duit ni untuk bantu saudara sesama Islam kat luar sana.

Dalam perjalanan balik tu, saya terus buat keputusan nak balik ke kampung. So, saya sempatlah bersantaian kat jalan raya sebab kereta x banyak. Tiba-tiba mata saya terlekat kat satu pondok kecil kat tepi sungai yang rupa dia x ubah mcm reban ayam. Saya perlahankan kereta, nampak ada kanak-kanak tengah main-main kat luar pondok tu, terus je saya berhentikan kereta kat situ. Walaupun x pasti penghuni dia Islam atau tidak, saya tetap beri salam sebagai tanda hormat. Owh orang islam kita rupanya.

Melihat keadaan rumah dia, rasa mcm duduk di kem pelarian plak. Saya pon sempat bersembang dengan penghuni tu. banyak gak soalan yang saya tanyakan.

Tetiba rasa sebak sebab duit zakat x pernah sampai kat tangan dia, daging korban pown jauh sekali sebab masyarakat setempat anggap mereka ini merempat.

Baju yang diorang pakai, bukan setakat berlobang, tapi dah bertukar warna. Selipar pown di anyam dri daun mengkuang and lalang. Korang boleh bayangkan betapa susah diorang tu. Saya tanya diorang makan ape hari-hari? diorang cakap makan ubi, cicah garam. Nasi plak kadang-kadang ada, tapi x pernah dapat makan ayam or daging, kecuali ada orang datang sedekah.

Memang nampak macam tipu kan? x kan lah zaman moden skang ada orang camni, betul x? Tapi kalau korang tengok or alami sendiri, korang sendiri akan menitik air mata tengok mereka ni. Bila kita bagi biskut, diorang berebut-rebut, sampai ada anak kecil dia, korek lubang, nak tanam biskut tu supaya boleh berbuah...huhuhuhu ...sediy sangat-sangat...time tu air mata bergelen-gelen keluar. ..punyalah x pernah makan biskut tiger n chipsmore.

So, kalau korang nak tolong saudara Islam yang laen, korang tolonglah saudara islam kita dulu, ramai lagi yang hidup dalam kemiskinan, serba kekurangan sampai x kenal makanan yang sedap-sedap.

Maaf kalau saya ada menyentuh hati sesiapa, tapi ini adalah pandangan peribadi saya.

1 comment:

en_me said...

slmt hariraya yee.. ehheee