Pages

Monday, September 24, 2012

Perkara Yang Anda Perlu Tahu Bila Cuci Rambut

Assalamualaikum semua.
Kita ni perempuan memang suka sangat cuci rambut kat salon betul x? Setiap bulan tu sure korang pergi salon 2 kali kan?
Best bila orang gosok2 rambut kita, garu-garu kukit kepala kita guna kuku sampai hilang gatal2. Pastu kita lak leh suruh dia garu kuat sikit, sedap n lega kan?

Hah, dengar sini hokey! sila hentikan semua benda tu, semua tu salah! Bahaya untuk kulit kepala n rambut kita. Kita bising rambut kita berminyak, ada kelemumur banyak, so kita beranggapan, bila gosok kuat-kuat semua tu akan hilang. Kita x sedar benda tu semua perbuatan orang yang x belajar anatomi rambut n kulit kepala.

Kulit kepala kita ni sangat nipis, lepas tu akar rambut tu pun sangat mudah tertanggal kalau kita garu dengan kuat. Bila kita cuci rambut dengan menggaru kuku kat kulit kepala secara kasar atau lembut, ia tetap akan melukakan kulit kepala anda. Bila kulit kepala luka, bakteria lagi senang membiak, minyak lagi senang terkumpul dalam luka tu, kelemumur pon makin banyak kat kawasan luka tu. Then ape jadi? rambut jadi makin berminyak , berkelemumur paling teruk ditumbuhi jerawat kat kulit kepala, then ada kudis2 sebab kulit luka.

Cukup menggosok rambut menggunakan jari-jemari, gosok dengan lembut dan rileks, x perlu  tergaru-garu macam orang ada kutu. Kulit kepala x rosak, then minyak n kelemumur pown hilang.

Sebelum kita wat sesuatu jangan fikir remeh, kena fikir kessan-kesan negatif dulu. Kalau anda pergi ke saloon yang agak mewah, diorang punya hair dresser ada diploma n semua belajar tentang anatomi kulit kepala. Saya dapat info ni pown dari saloon yang saya selalu pergi tu.

Ni lagi satu info, kita selalu bising rambut kita gugur or rambut kita banyak kelemumur. Antara penyebab kepada masalah ni adalah "SIKAT". Korang pernah x basuh sikat korang? pernah tak bersihkan sikat sebelum sikat rambut? mesti jarang!!!!

Please lah basuh sikat tu, x payah basuh ngan sabun, rendam je dalam air suam, then buang habuk-habuk yang melekat. Kalau boleh pakai sikat bergigi jarang, sebab senang nak buang habuk yang terperangkap. Lagi satu tangan kotor-kotor suka sngat pegang rambut, konon nak pintal-pintal biar nampak manja-manja depan boypren...tpi korang x tau, tangan kotor tu nanti buat rambut korang rosak..

Lenkali bila  saloon, jangan bagi diorang garu garu rambut korang guna kuku yang dah boleh buat sudu tu. .. ok sekian jek..
Selamat Membaca yerkkkk...:)                                                                    

No comments: