Pages

Monday, June 30, 2014

Adik Firdaus Dullah


Alhamdulillah, Allah masih izinkan untuk terus active dalam blog ni…

 Ingat tak kisah remaja istimewa yang dikurung dan hamper kebuluran dia flat semarak di nilai? Ya Allah, kasihan anak ini. Tidak kisahlah apa juga alas an yang diberikan oleh ibu kandungnya itu, setiap manusia yang berakal, pasti tidak boleh menerima alas an terlalu susah sehingga tidak mampu menyara anak ini.

Termenung sekejap, bibir kita jangan sewenang-wenang berkata tidak mampu, jika Allah tarik balik rezeki yang ada, jadi tak mampu betul-betul nanti. Bila baca laporan yang mengatakan gaji bersih puan lola 1500++, tak mungkin tak mampu beli baju RM5 sehelai untuk anak-anak. Jika tidak mewah pown x mengapa, janji anak itu cukup makan, cukup pakai, x terbiar dengan keadaan persekitaran yang kotor. Memang kami orang luar tidak berada di tempat puan lola, dan tidak faham kesusahan yang dialami, tapi kami faham tentang tangungjawap seorang ibu untuk menjaga anak istimewa ini. Persoalannya bukan susah atau  x mampu, tapi kenapa keadaan anak ini sangat daif, baju koyak rabak, tidak berseluar, najis bersepah-sepah, dan tidak mandi…

 Allah itu tidak akan menguji hambanya selain sesuai dengan kemampuan diri mereka. Allah kurniakan anak ini bukan sebagai pembalasan atau apa-apa yang bersifat buruk, tetapi Allah menguji ibu bapanya dan Allah menguji kita sebagai masyarakat. Adakah kita prihatin? Atau kita sekadar melontarkan rasa perihatin tanpa berbuat apa-apa?

 Anak ini terlalu naïf, walaupun ibunya meninggalkan dia dalam keadaan berseorangan, kotor dan kelaparan, tetapi bibirnya tetap memanggil nama ibu. Ya Allah, seburuk mana pon layanan seorang ibu, tetapi anak itu tetap meletakkan ibu di tempat paling dalam dihatinya…

Berjurai sekejap airmata ni. Bukan sahaja memikirkan anak istimewa itu, tetapi memikirkan anak sendiri juga. Tak terbayang jika saya biarkan sang kuriang saya itu bergelumang dengan najis, kadang-kadang bila biarkan dia main sorang-sorang pun hati sudah ditebak rasa sayu…

 Jika sebelum menjadi ibu, naluri keibuan itu tiada, tetapi bila Allah meminjamkan nikmat mengandung dan melahirkan zuriat, barulah terasa naluri keibuan itu. Betullah kata orang, nikmat menjadi ibu itu adalah nikmat yang tak terungkap dengan kata-kata….

Seharusnya bersyukur dengan nikmat pinjaman Allah ini, yang entah sampai bila akan dipinjamkan…sebab itulah selagi ada umur, perlu bersyukur dengan nikmat yang ada.

Rezeki yang Allah kurniakan itu juga, mungkin bukan untuk kita, tetapi untuk anak-anak kita, lebih lagi puan lola yang ada anak istimewa. Gaji yang puan lola dapat itu adalah rezeki yang Allah pinjamkan untuk anak istimewa itu…jika tidak mampu, usahalah sesuatu supaya anak itu tidak terabai. Sebagai manusia, memang kita tidak akan lepas dari kesalahan, tetapi selagi kita masih bernafas, masih ada lagi peluang untuk kita ubah keadaan.
 
Abaikan kata-kata hinaan orang sekeliling, jangan biarkan kata-kata itu mematahlan semangat puan lola untuk berubah….

 

 

No comments: