Pages

Monday, June 30, 2014

KIFARAH


KIFARAH

ISLAM ITU BUKAN MELAYU, MELAYU ITU BUKAN ISLAM. ISLAM ITU BUKAN KETURUNAN, TETAPI ISLAM ITU ADALAH AGAMA. ISLAM ITU UNTUK SEMUA TANPA MENGIRA BANGSA.

Ayat di atas tu untuk renungan bersama. Ramai yang beranggapan melayu itu Islam. Hakikatnya melayu itu adalah keturunan yang tidak semestinya mereka beragama islam. Sedangkan orang yang beragama islam pun belum tentu sahih islamnya. Maka, janganlah berbangga diri kerana dilahirkan sebagai islam sedangkan kehidupan harian kita munafik semata-mata.
 
Pernah tak kita terfikir, kita selalu memaparkan kata-kata petikan para ulama dan para ustaz, mengajak solat, mengajak berpuasa tetapi hakikat hidup kita, kita je yang tahu….
 
Tidak ada salah kita share perkara-perkara bagus, tetapi sebelum itu, perlunya kita bersihkan hati kita sbersih-bersihnya. Tahu tak apa salah satu tanda penyakit hati?

Contohnya sangat mudah. Anda ada instagram? Facebook? (me x ada benda-benda tu, sebb malas nak active..huhuhu) cuba anda buka, kemudian anda lihat ada satu post dari kawan anda yang tulis macam ni  “sedapnya lauk yang saya masak harini” lepas tu kat caption tu berates orang like n beri komen positif. Cuba dengar apa kata hati kita? If kita ada rasa tidak puas hati dengan mengatakan masakan kita lebih sedap…ha jaga-jaga tu salah satu tanda kita ada penyakit hati.

Ramai yang beranggapan perempuan je yang ada sakit ni, tapi jangan lupa lelaki pown ada. Bila lelaki Nampak awek cantik berpasangan dengan boypren x hensem, mulalah mereka menuduh mengatakan lelaki tu gunakan bomoh untuk dapatkan awek tu. Padahal ramai je awek yang cantik jatuh cinta dengan lelaki tak hensem disebabkan mereka ni ada kelebihan lain. Ingat yer, sejahat mana pon perempuan tuh, tetapi masih ada terselit keinginan untuk untuk menjadi wanita solehah, so kebanyakn lelaki yang kurang dari segi rupa paras ni, agama dia agak bagus, dan mereka ni bersungguh-sungguh untuk memperisteri dan membimbing awek cantik ni…hehehehe (ni saya nyer pendapat yerk).
 
Nampak x? lelaki pown ramai je yang ada penyakit hati ni….dalam keluarga kita sendiri pown tak terlepas dari isu macamni. Belum masuk ipar duai, besan, biras…semua x terlepas dari penyakit ni. Kadang-kadang orang tuh tak buat apa pon, tp kita still rasa sakit hati…bahaya kan? Katakana da dikalangan ahli keluarga kita belie mas berkilo-kilo, dia pakai je, tak menunjuk-nunjuk pon, tapi tetiba kita terasa hati bila tengok dia pakai emas…
 
Tu baru bab emas, belum bab gaji. Kadang-kadang orang bercerita bab gaji, tiba-tiba kita terasa hati mcam orang sindir kita gaji kecil, sedangkan orang bercerita tentang gaji dia…x ada kena mengena dengan gaji kita. Orang t upon x ambik pot langsung pon pasal gaji kita, kita je yang terasa…

Bukak bab rupa paras plak. Kita x cantik mana, dapat plak kawan ke, mertua ke, biras ke, ipar duai ke yang cantik n solid molid, lepas tu kita pakat duduk ngan adik-beradik mengumpat n tak puas hati…mcm-macm isu timbul..padahal kita lupa semua tu pinjaman Allah je, and kadang-kadang orang yang kita sakit hati tu, x perasan pun dia cantik…hihihihi kelakar tak?
 
Tu belum masuk bab kereta, ada je yang x puas hati. Orang tu memang suka pakai kereta Honda, kita lak x mampu, then kita sesedap mulut cakap kereta Honda x bagus sebab Honda ni cepat rosak…eh tetibe plak kan..padahal if pakai keta apapun, kalau x pandai jaga…semua rosak, even keta tolak pon.

Tu belum bab isteri atau suami. If orang lain dapat laki kaya giler, bagi duit bulan-bulan ribu riban, eh mulalah kita cakap laki dia kena bomoh…huhuhuhu ni kes bahaya ni….terima je hakikat if kita dapat laki miskin or pendapatan biasa-biasa. X payah nak cemburu…

Banyakkan contoh penyakit hati….saya pon kadang-kadang ada juga terfikir bukan-bukan Cuma bila dah terfikir tu, cepat-cepat astagfar…InsyaAllah berkesan.

Nak tahu x apa perkara yang boleh hilangkan penyakit hati ni? Paling senang dan mudah…..jangan ambik tahu pasal orang lain…x payah kita nak sibuk-sibuk ambik tahu, then bila ada terdengar orang mengutuk kita, x payah susah-susah perbetulkan…let it go….sebab apa, sebab KIFARAH.
 
Jika kita disakiti, x payah sibuk-sibuk nak bercerita sana sini yang sipolan-sipolan tu buat mcm-macam kat kita….kadang-kadang kita tak sedar, kita pown ada salah juga…so better diam n improve diri sendiri…wooohaaaa

 Firman Allah SWT bermaksud” Dan balasan sesuatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa. Maka barangsiapa memaafkan dan berbuat baik, maka pahalanya adalah tanggungan ke atas Allah, sesunggunya dia tidak menyukai orang yang zalim (surah As-syura :40)

No comments: