Pages

Thursday, June 23, 2016

Vaksin

Rasanya aku pernah buat entry vaksin ni, tapi x ingat tahun bila. This week kecoh tentang vaksin n kisah komen one of imam muda, I can’t remember his name. Sarcastic komen, but I don’t want to comment about him…better cerita pasal kebaikan vaksin ni. Islam memang menuntut kita ambil vaksin sebagai langkah penjagaan dari terkena penyakit berbahaya ni. Mufti pun meletakkan hukum harus untuk vaksin. Aku tak kisah if ada yang anti vaksin, itu hak masing-masing. Diorang ada pandangan diorang sendiri, dan aku pun ada pandangan aku sendiri, kena respect each other lah kan. Tapi bila komen yang mengatakan malaikat tak akan ambil nyawa orang yang ambik vaksin tu, memang melampau. Aku tak rasa diorang yang ambik vaksin ni mengagung2kan vaksin tu dan menidakkan kuasa Allah yg esa. Ambik vaksin tu adalah usaha supaya terhindar dari kena sebarang penyakit berjangkit, selebihnya adalah kerja Allah. Yang penting bukan percaya disebbkan vaksin tu kita tak sakit, tapi semua tu kuasa Allah. Tawakal tanpa usaha tu memang pelik, macam orang yang rumah terbakar, tapi tak ada usaha selamatkan diri, dan hanya bertawakal kepada Allah. Kalau bukan ajal, memang kau akan selamat dan kalau dah ajal memang kau tetap akan pergi gak walaupun kau berusaha untuk selamat kan diri, tp at least kau berusaha. Ajal maut, Allah yang tentukan.

Untuk golongan anti vaksin (aku x suka guna wording ni, tapi x tahu nak guna ayat apa) aku rasa diorang mungkin ada alternatif lain untuk prevent anak diorang dari kena virus berjangkit, ok itu hak diorang, Cuma yang aku tak suka bila anak korang sakit, korang bagai nak giler salahkan doctor, salahkan sana sini sebb x rawat anak kau. Kenapa time ni kau tak fikir benda tu kuasa Allah, if doctor rawat pun anak kau, tapi ketentuan kata dah ajal, so ko kena terima lah, macam kau terima yang vaksin tu bukan penyebab untuk prevent sakit. Tu memang aku x setuju, sebb hanya certain situation je kau relate dengan agama.

Untuk golongan yang memang gunakan vaksin ni, aku hope korang tak letakkan kepercayaan yang vaksin tu adalah penyebab anak korang terhindar dari penyakit berjangkit tu, tapi korang letakkan sepenuh kepercayaan bahawa yang menyembuhkan adalah Allah swt. Aku dulu pun tak cucuk rubella sebb masa time nurse datang kat sekolah aku demam, lepastu ayah aku bawak gi klinik nak enjit, tapi vaksin tu x de stock, lepas tu terus terlupa nak ambik sampai aku pregnant. Aku memang takut sebb baru teringat aku x cucuk rubella lagi, and time tu doc tu cakap takpe, lepas bersalin awak boleh ambik enjection rubella, time tu memang aku sangat-sangat takut if anything jadi kat anak aku, tapi Alhamdullillah anak semua ok, Cuma ada a bit rashes kat muka. Lepas tu plan nak ambik rubella after 3 months after bersalin, and doc suruh buat upt takut pregnant…tup-tup memang aku pregnant, yang buat aku pucat kali ke dua, aku pregnant kembar…masa tu aku memang follow instruction doctor, jaga kesihatan elok-elok, permakanan n macam-macam, Alhamdulillah anak kembar aku sihat, dan now aku dah pun ambik rubella walaupun dah tua…

Nampak tak apa aku maksudkan, walaupun anak2 aku lahir sihat, tapi aku still ambik rubella after that sebb itu preventive action aku, and anak-anak aku semua vaccinated. Tapi aku tak lah mengatakan vaksin tu penyebab utama malaikat maut tak ambik nyawa aku n anak aku, sebb aku tahu malaikat bukan takut vaksin, dia hanya menurut perintah Allah swt.

Cuma aku terkilan berita budak meninggal tu ada pihak yang persendakan, bab imam muda tu, aku tak tau nak cakap macam mana, tapi zaman sekarang ni banyak sangat yang segera, bukan aku kata diorang x bagus, tapi ustaz2, mufti2 dulu n yg masih ada zaman sekarang lebih low profile, ilmu tinggi dan diorang melalui fasa hidup yang jauh dari dunia glamer..serious aku kurang suka benda camni di jadikan pertandingan or pape lah..sebb aku tengok ramai yang terikut-terikut dengan trend, bukan ke arah yang betul-betul berdakwah… aku cakap segelintir ye, yang mana yang bagus tu 
memang baguslah…

Sekian terima kasih


No comments: