Pages

Wednesday, February 29, 2012

TEPUNG BERAS & FRENCH OIL SOAP





(Sabun tu lebih kurang camni la, cuma packaging je warna lain)



Salam.

Mesti pernah dengar apa itu tepung beras kan? Kalau masa kecil-kecil dulu, mak saya selalu buat goreng pisang salut ngan tepung beras n gandum. Tapi bila dah besar ni, macam-macam benda saya explore.

Punca sebenar saya betul-betul menghargai kehadiran tepung ni bila saya kena ruam yang sangat teruk sampai kulit timbul bengkak-bengkak sebesar syiling 5 sen. Memang sakit, penat pakai macam-macam sabun, tapi x jugak jadi. Tiba-tiba ada kawan email tentang tepung gandum boleh hilangkan kesan lecur. Saya pun dapat satu idea, kalau tepung gandum letak kat badan, akan melekat, so saya tukarkan pada tepung beras. Tapi kalau tepung beras je mana nak effective kan, hehehe..jeng jeng jeng....saya masukkan sekali air limau nipis dalam resepi kulit saya ni...muahahahaha. OK, balik nanti saya akan try.

So, masa balik, saya pergilah watson kat depan rumah ni, then cari la barang-barang penjagaan diri, belek-belek punya belek, tiba-tiba tangan saya ni laju je capai ada satu sabun ni "FRENCH OIL SOAP". Sesuai di pakai untuk muka dan badan. Biarkan selama 3 minit, kemudian cuci. Sesuai untuk pesakit eczema.

Terus saya ambil sabun tu dan bayar. Sampai je kat rumah, saya masukkan 2 scoop tepung beras, dan larutkan dengan air limau nipis. Lepas tu saya pun sapu dikawasan ruam tu.

HOHOHOHOHOHOHOHO sangat pedih...berlinang sekejap air mata...hish...cari pasal betul exsperimen ni...saya biarkan semalaman, biar dia sebati kat kulit. Pagi besok tu baru saya cuci dan sabun dengan FRENCH OIL SOAP tu. Menakutkan, ruam tadi jadi merah kehitaman, huhuhu...cuak sekejap...takpe, kita tunggu sampai 3 hari. Lepas 3 hari rasa lihat kulit sekitar ruam tu mengelupas dengan banyaknya. Yang bestnya, saya cuma gunakan adunan tu sekali sahaja, tapi masuk hari ke 5, kulit baru terus tumbuh! huh terkejut saya. Ruam elok, kulit pun bersih. Bermakna kombinasi tepung n limau dan Sabun french oil tu sangat berkesan.

Sabun tu pun bagus untuk kulit badan dan muka. Kalau sesape ada jerawat, silalah cari sabun ni kat watson yek...

Lepas tu saya pun mcam biasa, bagi kat kawan-kawan n sedara-mara sabun tu, perfect!!!! semua yang pakai sabun tu, repeat beli...

Dia jual 3 peket around 7-8 ringgit.

No comments: