Pages

Monday, June 18, 2012

PTPTN

As-Salam semua.
Dalam seminggu dua ni, heboh sana sini cerita pasal PTPTN. Ramai mengutuk PTPTN cekik darah, kenakan charge tinggi gila sampai membebankan para pelajar. Sedangkan bila kerja diorang x mampu nak bayar ansuran bulanan.

Ape pendapat saya pasal PTPTN ni yek..hehe senang je...Lu Hutang, Lu Bayar! Lu Tak Mau Bayar, Lu Jangan Hutang La!

Kurang asam betul jawapan tu kan? Tapi betulah tu, if think you can't pay, pay your own money lah. Tak semua orang ada harta n duit yang bertimbun, tu sebab ramai yang pinjam ngan PTPTN. Dulu saya pown termasuk dalam golongan yang memprotes gak pasal PTPTN ni, tapi bila fikir balik, sebab ngan duit tu la, saya dapat habiskan study n sambung lagi study guna duit PTPTN gak, walaupun time tu, yang dulu punya hutang still x bayar lagi. Cuba korang fikir, zaman skang bukan macam zaman dulu, taraf hidup rendah, nilai matawang sangat tinggi. Skang ni, 50 ringgit tu dah macam 1 ringgit je. Top up maxis pown RM 10 cukup untuk 5 hari je, tu pown kalau jimat la. Parking pown 5 ringgit sejam..Fikirla la balik, kalau kita x bayar duit yang kita pinjam tu, macamaner ngan anak-anak kita nanti? Ada ke lagi badan yang nak bagi pinjam kalau kita x bayar balik hutang kita? kenapa hutang bank yang beratus ribu tu kita still boley bayar? sedangkan hutang yang ciput tu x boleh bayar. Yang penting bayar. PTPTN tu yang kendalikan manusia, leh je bincang, dulu saya pernah dapat instruction suruh bayar full amount, tapi saya buat surat rayuan and diorang suruh bayar ikut kemampuan, tapi ada gak time2 tertentu saya bayar 50 ringgit sebab banyak komitmen laen, tapi x pe, yang penting ada usaha nak bayar.

So kalau korang rasa x nak bayar, janganla rajin-rajin nak pinjam duit yerk...:)

No comments: