Pages

Monday, June 27, 2016

Bulan Puasa - Makan di Khalayak Ramai (khusus untuk wanita yang period)


Jujurnya aku rasa zaman sekarang ni makin ramai yang mempertikaikan hukum islam (orang islam sendirilah). Entry yang aku nak cerita ni pasal makan di khalayak ramai time bulan puasa. Dalam islam ada menggariskan panduan golongan mana yang tidak boleh berpuasa dan di benarkan berbuka. Tetapi di sebalik maksud boleh makan tu bukanlah bermaksud makan di khalayak ramai sehingga menimbulkan fitnah. Boleh kalau kau nak makan, tapi makan kat tempat yang tak di lihat orang. Larangan mempamerkan makan di khalayak ramai di sebabkan supaya tidak timbul fitnah dan tidak dituduh meremehkan agama dan hukum islam itu sendiri.

Tapi yang peliknya masih ada lagi orang Islam yang makan tanpa segan silu dan mempertikaikan kononnya diskriminasi kepada kaum wanita. Ngok betul! Masa kau kecik-kecik dulu pun mak kau ajar kau kalau x puasa jangan makan depan orang sebab kena hormat agama islam dan paling penting hormat sesame manusia.

Kenapa nak rasa diskriminasi? Diri sendiri yang terlalu banyak sangat komen and komplen. Bangsa lain n agama lain pun tahu hormat orang Islam, nak makan pun sorok2, kalau ternampak siap cakap sorry lagi. Berat sebenarnya issue ni, sebab kita melibatkan banyak pihak. Lets say kita x puasa sebab period, lepas tu pergi food court order makanan, budak yang tukang hidang tu pula orang islam, dia mana tahu kau period ke, apa ke, so dia sendiri teragak2 sebb nak hidangkan makanan kat orang Islam, kalau hiding di tuduh bersubahat kalau memang kau betul-betul ponteng puasa, so harus dia tanya kau puasa ke tidak? Kalau kau x malu ko akan jawap “I period”. Then, orang sekeliling yang tak berpuasa (agama lain) akan pandang serong sebb diorang memang  tak tahu bab hukum hakam ni. Bad perception pada agama kita sendiri.  Kau yang jadi punca merebaknya fitnah pada agama dan orang Islam sendiri!. Kenapa kau nak rasa terbeban? Orang lain boleh je makan sembunyi2 sebab nak jaga dari fitnah, tapi kenapa kau rasa leceh sangat? budak tadika pun tau makan sembunyi2. Sembunyi2 bukan maksudnya suruh kau makan dalam toilet ke, kat tempat sempit ke, asal tempat tu terlindung dari orang lain, kira ok lah. Aku dulu mengandung kembar, tapi tak lah aku bebas nak makan kat mana-mana yang aku suka, aku still cari bilik kosong kat ofis supaya orang lain tak Nampak, plus aku segan bila orang tahu aku x puasa, lagi malu kalau orang tahu aku x puasa sebab period…hahahahahaha

Wahai wanita2 islam sekalian, fahamilah sepenuhnya maksud berpuasa tu, jangan sekadar menahan lapar dan dahaga macam puasa budak tadika, pelihara diri dan agama dari perkara mungkar. Makan tu perkara mungkar ke? Tak lah makan tu benda mungkar, yang mungkar tu bila kau dengan sewenang-wenangnya memperlekehkan agama. Seingat aku, kalau kat Indonesia, diorang akan turunkan bidai time bulan puasa sebb sebagai tanda menghormati umat islam yang berpuasa dan bulan Ramadhan, walaupun x de tuntutan untuk buat macamtu, tapi diorang tetap jugak buat.

Ada yang cakap, alah ape hal nak kecoh2, kitorang yang berpuasa ni x terliur pun tengok orang makan time bulan puasa, dah tu sampai bila nak suruh orang lain jangan makan depan orang berpuasa. Ni lagi lawak, sebab aku bercerita pasal umat islam, bukan golongan lain, plus ni bukan cerita terliur atau tidak ye, tapi ni cerita tentang hukum Islam.

Yang jadi masalah sekarang ni, bila orang Islam sendiri mengatakan macam-macam tentang hukum hakam Islam, so tak pelik lah bila ada orang bukan Islam yang confuse dengan agama islam, and tu sebab ramai yang tolak hudud, sebab apa? Sebab diorang tak faham maksud hudud tu dan yang paling buat diorang tak faham adalah orang Islam sendiri ramai yang tolak hukum Islam.

Aku bukan bijak pandai Islam, jauh sekali nak jadi penceramah lah. Tapi aku terpanggil sebab sekarang ni makin ramai golongan wanita yang makan di khalayak ramai tanpa segan silu, dan paling aku rasa nak kokak kepala orang bila “wanita jadian” pun ada sekali sambil bertepuk-tampar mesra dengan pompuan sejati berseling suap makanan kat mulut sendiri…krik krik….ko period ke? Sejak bila kau boleh period? Bab ni memang sedih, ye wanita aku faham korang period, dan ko lapar so ko gi makan, tapi apesal ko ajak wanita jadian yang memang alat sulit diorang x boleh keluar haid (tak kisah dah tukar jantina or belum) makan sekali? Diorang bukan insan yang lemah, tapi lelaki ok. Lelaki yang terperangkap dalam dua identity! Dah dua dosa yang korang buat…sekian, pesanan khidmat masyarakat ni harap dapat di baca dan di praktiskan ye.

No comments: