Pages

Tuesday, June 28, 2016

Masalah Suami Isteri - Expectation

Harini aku tetibe rajin nak browse semua post-post lama aku dalam blog, aku baru perasan entry aku yang paling hit sampai jejak above 10k view benda2 berkaitan macam kat bawah ni:-

   1)  Kenapa isteri berlaku curang
   2)  Kenapa lelaki nak kahwin lebih dari Satu

Apa yang aku dapat simpulkan, yang view post “kenapa isteri berlaku curang” kebanyakannya lelaki and post “kenapa lelaki nak kahwin lebih dari satu” adalah dari kaum wanita.
Hurmmm, actually aku buat dua entry tu sebb memang benda2 tu adalah perkara popular dalam masalah rumahtangga (base on aku punya research sendiri ). Tapi aku tak sangka sampai hit macam tu, yelah diorang tengok sebab2 punca benda tu terjadi.
Tapi arini bukan lah aku nak cerita pasal dua benda tu, tapi benda ni aku cerita sebab ada yang email aku tanya pasal masalah remeh temeh dalam hubungan suami isteri yang kadang-kadang boleh lead pada pergaduhan yang besar.

Susah aku nak cakap sebb aku bukan pakar motivasi. Tapi masalah remeh ni memang selalu je jadi, plus bila kita baru-baru kahwen, time tu tengah nak sesuaikan diri dengan perangai pasangan. Bila dah duduk serumah masing2 baru tahu tabiat pelik2 pasangan. Jangan cakap aku tak lalui semua benda tu, semua orang lalui, bezanya cara kau kendalikan masalah tu.
Setakat ko rasa nak hempuk laki kau ngan gelas, nak tekup ngan bantal time dia tido tu, benda tu normal lah…hahahahaha tapi jangan kau buat benda tu betul-betul lah. Aku dulu kalau time gaduh tu, imaginasi aku dah ke depan dulu, contohnya aku tengah pegang penyapu, time-time tu anak aku menangis sebb mintak nasi, aku pulak sibuk mengemas n masak, laki plak sibuk main game superman dalam I phone, buat-buat pekak pun ye jugak, so time tu mulut aku just cakap, “bang tengok anak ni kejap”, bila dua tiga kali dia x bergerak-gerak n asyik cakap kejap2, time tu imaginasi aku dah siap baling dah penyapu tu kat dia, siap dah ketuk-ketuk dia sampai puas…hahahahaha tapi in actual nya, aku masih lagi tercegat sambal pegang penyapu n kaki aku bergerak2...haahhahahah.

Up and down ni normal dalam rumahtangga, sometime sentap menyentap tu memang kerap kali jadi. Kejap ko rasa menyampah je tengok muka masing-masing, kejap ko rasa sayang melampau…dah nama manusia, memang lah ada rasa macam-macam. Cuma korang kena settlekan masalah remeh temeh tu secepat mungkin lah kan, jangan biar je berlarutan sampai jd kronik.
Benda yang kadang-kadang membelenggu kita ni adalah disebabkan “expectation”, Bahasa melayu dia aku x tau apa……

Sebab kita selalu sangat expect benda yang gah-gah kat pasangan kita. Macam contoh, lelaki sebelum kahwin selalu angan-angan dapat bini body macam model, plus lepas bersalin pun ko harap perut bini kau x geleber, badan seksi kemain sebab ko tengok badan marion counter cun melecun. Lepas kahwin, badan bini ko still mantap, tapi lepas bersalin ko tengok perut dia ada garisan macam “tupperware terbakar”, ko mula rasa menyampah, sebb apesal marion badan cantik je, licin je…..tapi bini kau x? bodoh!!! Kulit manusia beza-beza plus kalau dia ada pun stretch mark, laki dia usaha beli itu ini, hantar sana sini untuk cantikkan bini dia (ni perumpamaan sebb marion counter tu memang cantik), tapi kau, suh beli losyen kulit pun kemut, duit beras pun suh bini support, ada hati kau nak mintak macam-macam kat bini kau…

So kau kena terima seadanya, kalau gemuk tu kau suruh lah dia senaman, jogging, kawal makan. Tak payahlah kau nak compare ngan bini orang lain, tu luaran yang kau Nampak, kau tak tau dalaman camner, bila bukak korset perut berlambak-lambak keluar or tak…Cuma jangan terlampau over expectation tu, sudah-sudah lah.

Macam tu gak wife, tinggi sangat expectation ko kat laki kau. Nak suh dia jiwang, romantic, penyayang macam hero dalam drama melayu yang meleleh ni. Memang tak lah kan? Ada yang jiwang, tapi kalau ko harapkan sepanjang hayat laki kau camtu, susahlah. Mana ada manusia macm tu, ada time dia ok, ada time stress lagi stress bila ko mintak menda merapu kat dia. Berpada-pada lah…kalau kau dapat laki x jiwang, takkan cinta kau hilang camtu je kan?


So, benda paling penting is “terima seadanya”. Kalau dia ada bad attitude pun kau kena ubah dia slowly dan paling penting nasihat elok2 n jangan bandingkan dengan pasangan orang lain. 

No comments: