Pages

Sunday, June 26, 2016

Teksi Vs Uber sambungan


If ada yang baca news pemandu uber yang kena pukul ramai-ramai lepas hantar pelancong. Actually aku rasa pemandu teksi ni marah pun bukan sebb apa, sebb uber tak berdaftar dengan SPAD, if berdaftar tak lah diorang marah sampai pukul2. Cuma yang jadi tak bagus bila diorang dah start2 pukul orang, benda ni beri imej buruk pada teksi.

Rakyat berhak nak pilih yang mana diorang nak naik, selesa and murah, aku tak kecam pemandu teksi ok, Cuma bagi aku, kalau teksi ni di jadikan teksi persendirian (maksudnya bukan sewa dari pengusaha teksi), tak payah bayar sewa, just bayar monthly installment macam kereta biasa, tambang macam tambang Uber, benda2 macam ni tak jadi issue.

Tak bagus lah kalau pukul2, siap ada customer lagi dalam kereta orang tu. Kejam kot, cuba korang fikir, memang betul korang cakap Uber, Grab car tu semua haram di sisi undang2 semua, tapi ada tak pihak atasan macam menteri buat tindakan? Kenapa apps dia ada je? Sepatutnya pihak atasan yang sepatutnya di persalahkan, driver pun sama je macam driver teksi lain, cari makan…plus ramai driver uber ni datang dari golongan professional yang dah di berhentikan kerja sebb keadaan ekonomi.

Masalah yang ada ni, disebabkan taka da kata putus dari pihak berkuasa, if kata haram, tak akan ada uber or grab car ni kat muka bumi Malaysia ni. Sedangkan bekas menteri di jabatan perdana menteri pun bawak uber, siap keluar paper lagi, so kat mana yang diorang cakap Uber dah di haramkan?

Ada sorang commenter aku suruh driver teksi naik grab car n uber, tengok macamana service dia, aku tetiba terasa nak try, memula korang kena download app, register debit card or credit card untuk caj tambang, lepas tu click untuk service dia, bila driver yang terdekat dah accept, dia akan keluar satu profile driver tu, so ko boleh tahu details sape driver yang akan bawak kau tu nanti. Aku dapat driver yang naik preve, kereta x busuk, ketiak wangi…hahahaha benda ni yang aku tengok dulu, tak speed masa lampu traffic dah kuning, tak langgar bonggol, tak bawak cilok2. Cuma aku perasan driver preve ni bukan dari kalangan orang biasa2, bila aku sembang2, yessza ex marine architect yang baru kena berhenti kerja sebab ekonomi gawat. Nak ambik teksi kena bayar mahal, so ambil alternative lain dengan register uber sebb boleh guna kereta sendiri, Cuma kena jaga service tiap2 bulan. After aku turun aku boleh bagi rating kat driver ni, suka hati lah nak letak berapa, tapi aku letak yang paling tinggi sebb memang service dia bagus.

Teksi, uber, grab car ni sama je dengan industry lain, ada pros and conts. Selagi ada permintaan selagi tu ada penawaran. Idea ni datang pun sebb ramai sangat orang yang complain pasal “segelintir” pemandu teksi yang keje asyik nak maki-maki customer kalau tak bawak duit kecil, ketiak berbau, kereta uzur, segelintir ye, bukan semua or separuh….

Aku lupa nak cerita pasal teksi 1 malaysia yang warna coklat tu…apa maksud satu Malaysia pun aku x tahu, mungkin pemandu kena bayar harga kereta tu lagi murah dari teksi yang lain kot. Kalau korang perasan, tambang teksi ni 4 ringgit start, yang lain semua 3 ringgit…bebankan rakyat gak. Aku memang pengguna tegar teksi, hari-hari aku naik teksi, so aku akan pastikan tak akan naik teksi 1 malaysia ni sebb mahal seringgit.

 

No comments: