Pages

Thursday, June 2, 2016

Gelandangan

Ramai yang cakap, kotor lah gelandangan ni, semak, busuk, entah-entah penagih. Banyak persepsi kita pada golongan ni, tapi x ramai yang tahu, kebanyakan mereka ni bukan datang dari asal-asal nya gelandangan, most ada yang kaya raya, tapi kena tipu dengan rakan niaga n terus jadi miskin harta n merempat, ada yang kena halau dr rumah sebb ada penyakit berjangkit, ada yang jadi gelandangan demi pastikan kelangsungan hidup anak2 untuk belajar kt u, kira diorang ni save duit sewa rumah, n tido merata-rata sebb nak sara family.

Ampa kadang-kadang suka nilai orang based luaran, memang depa busuk, baju x berganti tapi apa yang ampa buat? Ampa kutuk depa, ampa bukan nak salurkan bantuan, bukan nak tolong ringankan beban, ampa sumpah-sumpah depa.

Negeri lain bukan macam johor now, johor sekarang sultan depa anjurkan kempen selamatkan gelandangan, so depa kat sana bagus, sapa gelandangan depa selamatkan, buat penempatan…yang mana mampu, bg sumbangan kat NGO sana untuk depa uruskan duit.
Sini pun ada gak yang baik hati, kumpulkan duit, belikan makanan untuk depa ni, bg kelengkapan diri, selimut, baju n macam-macam.

Gelandangan ni walaupun depa camni, tapi bila time solat 5 waktu, depa bersihkan diri gosok gigi pastu solat Jemaah..kalau ampa x caya, ampa gi jalan masjid india, ampa tengok sendiri camana..time sahur n buka pun ramai yang berhati mulia sedekahkan makanan kat depa. Depa ni bila dapat makanan, sebutir nasi pun x berterabur, mulut depa x putus2 ucap syukur..tak kisah melayu, cina or india, semua bersyukur n berterima kasih dengan rezeki yang depa dapat.
Kalau ampa ada rezeki sikit, ampa sharelah dengan depa ni, sedekah apa yang mampu. Duit zakat x semestinya depa dapat, bantuan lain pun x semestinya dapat gak, so mana yang boleh kita sedekah, kita sedekah lah…

Kita ni mungkin kekurangan rumah kebajikan or dana untuk buat homeless cottage, so tu yang ramai sangat gelandangan kat Malaysia ni. Sapa-sapa yang rasa nak beramal ibadah buln puasa ni, ampa pergi tempat-tempat yang ramai gelandangan ni, n bagi depa makanan…


Selamat Berpuasa

No comments: