Pages

Saturday, September 3, 2016

Pedofil

Wah, pantas korang click entry aku td ye...hahahah thanks korang baca blog aku ni walaupun blog ni x seberapa....

Lately ni banyak sangat kes pedofilia kat dunia termasuk malaysia sendir. Aku frust sebb dalam zaman bertamadun ni kita makin terkebelakang, kadang-kadang aku terfikir kenapa manusia ni bernafsu dekat kanak2? sepatutnya kanak-kanak ni di sayangi.

Banyak kes2 macam ni melibatkan golongan yang memang kita jumpa everyday...

1) Guru dan anak murid
2) Bapa dan anak perempuan
3) Ibu dan anak lelaki
4) Bapa tiri dan anak tiri
5) Penjaga dan anak

Tu antara kes-kes yang kerap terjadi, so kena berwaspada dengan persekitaran kita, jangan terlalu percaya kepada ahli keluarga sendiri sampai bila anak mengadu kita tak percaya, dan tuduh anak mereka-reka cerita.

Bapak aku selalu pesan dulu, masa kat sekolah or kat mana-mana kalau ada sesiapa yang pegang atau ajak aku buat sesuatu yang tak senonoh, cepat-cepat tendang orang tu dan jerit mintak tolong. Bapak aku siap bekalkan aku paku dan letak dalam siput kat rambut aku..ingat lagi betapa takutnya bapak aku if ada orang nak apa-apakan aku, sebab ayah aku kerja sampai petang, kalau time cuti sekolah memang aku sorang je ada kat rumah, benda tu yang bapak aku takutkan, but Alhamdulillah tak ada kejadian tak di ingini terjadi.

Orang kita ni, masalah paling utama terlalu percayakan pasangan, orang luar dan kawan-kawan. kena ingat, syaitan kerjanya memang sesatkan anak adam, jadi kena peka bila anak start mengadu, jangan sampai dah terjadi sesuatu perkara tak di ingini baru nak rasa menyesal.

Jangan suka-suka hati letakkan anak kita bawah jagaan orang yang kita sendiri tak kenal latar belakang diorang, penting macamana pun urusan, keselamatan anak2 lagi penting. Kalau nak letakkan, letak lah dekat nursery yang kita dah tau urusan harian mereka tu, ni tak asal kenal je, kita terus percaya. Nasihat ni bukan suruh korang tuduh atau letak rasa syak wasangkan, tidak ye, tetapi kepada lebih berhati-hati. Kalau nampak ada benda tak kena, suruh anak cerita kejadian sebenar.


No comments: