Pages

Saturday, January 7, 2017

PEMALAS

Aku tau kalau aku buat tajuk ni sure ramai yang akan mencarut kaw2 cakap aku melayu x sedar diri, tp lantak lah haih...aku cakap benda yang betul, so terpulang ko nak terima or tak kan? kalau x suka x yah baca...

Aku pelik kenapa bangsa aku ni takut nau kalau bukan melayu ambil alih tampuk pimpinan sedia ada. Rata2 akan cakap, ko nak jd macam singapore? orang melayu di pinggirkan? siap ada yang cakap, orang melayu kalau mati kat sana depa x tanam kat kubur, depa campak kat laut....oooooooo tp haritu nenek sedara ku meninggal kat singapore elok je depa tanam kat kawasan pekuburan...ada je kubur islam sana. Kerja?? aku rasa ramai je orang malaysia yang pi kerja sana kan....

Tapi tulah, lama2 aku perasan kenapa ada segelintir yang rasa takut bila bangsa lain jd pemimpin tertinggi, not because of hilang privilage je,,,,tapi perkara paling penting...bangsa aku ni pemalas...

Kenapa aku cakap camtu? sebb memang pemalas2 ni mengharapkan kerajaan bagi project ikut pintu belakang, plus puak2 ni suka rasuah dr bid project ikut jalan yang betul, tu sebb depa takut. Takut sebb bangsa lain rajin, depa berusaha keras, contoh, mula2 niaga...diorang sendiri turun padang, buat promosi, agak dah stabile itupon ambil masa 7-8 tahun, baru depa upah penguruh yang depa percaya and stll pantau sikit bisness depa tu. Tapi bangsa aku ni hari ni dapat tapak, esok dah sewakan kat bangla or nepal or indon...bila bisnedd bangla or nepal tu  maju, mula rasa jaki and nak buat bisness kat tapak tu, tapi baru sehari bukak, dah masuk lambat lah, cuti lah, last2 upah orang untuk urus...last2 lingkup sebb PEMALAS.

Please lah, tak perlu rasa takut kalau kita bukan jenis pemalas..beb ko tau tak berapa ramai bangsa aku yang x de kerja, kenapa aku cakap camtu??? cer ko bukan blog2 hiburan, issue viral ke apa ke sapa yang paling banyak komen? bangsa aku ni ha....orang lain buat kerja, depa pukul 10:30 pagi dok post komen kat FB lah, kat instag lah....macam2 beb...tu belum yang duduk kedai kopi berjam2 lama...ko ada nampak bangsa lain berjam2 lepak kedai kopi walaupun dah pencen??? susah kan???habis sembang n minum kopi depa balik, berkebun lah...menternak lah, boring2 ada gak income kan????

Orang kita? harapkan pencen, bila pencen habis mula gelabah sebb x de duit nak gi kedai kopi....padahal bini masak berkilo2 kat rumah, tapi kedai kopi gak di tuju...tanah berekar2, di biar semak samun, datang apek pencen nak pajak tanahm terus bagi...yang kaya sapa??? memang ko dapat income sewakan tanah, tapi kalau ko yang usahakan...lagi berbaloi2 kan????

So kenapa nak salahkan bangsa lain kalau depa ambik kesempatan??? depa bukan menangguk di air yang keroh, depa buat sebb dia nak cari income...tapi kita???suka sesuatau yang less effort, tapi nak more income...memang x lah kan...sape nak bagi kan????

Jangan disebbkan status bumiputra kita rasa selesa, rasa selamanya akan disuap, rasa selamanya uitm tu tempat melayu...tanpa perlu bersusah payah bersaing...hello uitm skang bukan senang nak masuk ok, so x perlu rasa selesa nau2.

Perasaan cepat selesa ni lah yang membuatkan bangsa kita makin mundur...korang perasan tak, dulu kaum india ni a bit kebelakang sikit compare ngan bangsa lain, but now most of professional career depa ni conquer...doktor, peguam semua depa kebas... orang kita gak yang still kat takuk lama, nak kerja hebat2 tapi malas belajau...dapat belajau ada plak yang ikut kawan sampai gagal u. Dah gagal kalau belajar dr kesilapan x pe, ni tak...ada SPM je, lepas tu nak mintak kerja jd boss gaji nak 3-4 ribu...LxxxxxU lah kan....

So, please stop segala rasa selesa korang tu, tanamakan sifat rajin, supaya boleh bersaing masa tahun 2020 nanti...

Korang tak payah kecam sebb aku tulis untuk orang yang PEMALAS je, kalau ko x tergolong dalam golongan tu x payah nak terasa or sibuk2 nak maki aku....ok bye

No comments: