Pages

Saturday, January 7, 2017

Rasuah

Ada kawan2 aku cakap, jangan tulis benda2 politik dalam blog, jap lagi kena angkut masuk lokap....tapi aku bukan mencarut sapa2, bukan tuduh sapa2...aku cerita secara general.

Aku salu perasan, kenapa makin lama makin teruk ekonomi malaysia ni, rupanya banyak  nau kes rasuah yang berleluasa....dua kes paling besar melibatkan ratus juta. No wonder rakyat makin semekin, makin papa dan kedana...rupanya ada malaun2 sepah hawau yang buat kerja ni....

Rakyat ko nak gi sepital pon x de jalan yang proper, nak ke klinik pon x de highway bro, tapi apa ko buat? ko songlap duit kerajaan, ko shopping, bini kau pon menyoping...rakyat ko macam nak mampos sabung nyawa, cari rezeki demi kelangsungan hidup....

Bapal aku pun keje gomen, ada je pak cik2 aku yang keja gomen jawatan pengarah, tapi gaji x mewah mana, x de plak aku tengok dia pakai jam phatek phillips ke, bini pakai beg channel ke..sebb diorang bukan bisness juta2, duit yang ada pon duit peruntukan rakyat, so tang mana effort nak pakai barang mewah2?

Nak kata ada bisness? boleh ke orang kerajaan buat dua kerja dalam satu masa? maksudnya allowed ke dulu? x kan...now je dah kata boleh...so faham2 sendiri kat mana effort diorang nak ada duit banyak sampai juta2.

Paling sedih, anak beranak butakan hati dengan bersekongkol dengan kemewahan yang ada, tanpa ada rasa bersalah. Aku tak tau nak cakap, suppose dari dulu dah ada syak wasangka bila tengok sapa2 pegawai kerajaan yang bermewah2, bini yang pakai mewah2...tapi baguslah, now dah start nak perhatikan depa2 ni.

Actually rasuah ni pembunuh, tengok indonesia dulu, betapa teruk rasuah sampai ekonomi jatuh menjunam, but now bila ada pemerintah yang bagus, boleh je mata wang depa naik, malah duit kita jauh lagi murah....kalau dulu 360 ringgit dapat 1 juta rupiah but now 320 dapat 1 juta..fuh....sedih dengau...

Kadang2 kena gak berpijak di bumi nyata, ekonomi kita makin teruk, harga barang makin naik, subsidi dah x banyak, tapi GST pulak take place now, katanya itulah penyelamat kepada ekonomi negara. Yelah memang pon sebb mungkin sumber lain dah tak banyak, so apa yang boleh kena lah buat untuk tambah pendapatan supaya negara x tergadai....

Aku harap sangat, tengok lah penjawat2 awam yang berlagak luar biasa tu, pakai jam rege ratus2 ribu, bini henbeg hermes lah, channel lah...tang mana depa dapat duit beli benda2 camtu, bercuti kat luar negara tetiap bulan....duit saving pon kalau ada berjuta2 kalau ko guna, last2 sure tinggal sepender gak beb....fikir lah sendiri.


No comments: