Pages

Sunday, January 1, 2017

Selamat Tahun Baru - Cerita Penang

Assalamualaikum semua, selamat tahun baru 2017, kejap sangat masa ni. Aku plak sibuk nau2 dengan kerja n anak2 yang makin membersar ni ha. Kadang2 aku salu doa biar depa ni cepat sikit besau, sebb aku x larat dah nak main kejar2, keluarkan high note aku time diorang gaduh lah, ape lah....kadang2 sampai aku nak berak pon x senang, sebab depa ketuk pintu bertalu2, eh segan pulak aku nak berak...yelah, rumah aku bukan banglo...hahaha kalau diorang ketuk pintu bilik air, siap tanya "ibu, ibu berak ke?'...orang yang dok belakang rumah aku haruslah dengar...hohohoohoho...

Tapi bila diorang tido, rasa sunyi nau2 plak, rindu plak ngan diorang time ni sebb x berbunyi2...hahahahahahaha xpelah, membesarlah slowly ye anak2. Citer bab anak2 ni, korang yang kenal si kembar memang akan tau tahap lasak diorang tahap maharaja, pernah adik aku cakap anak aku terlampau nakal....hahahaha sentap weh...ko suruh lah maid cuci rumah, sapu rumah...memang x denyer bertahan....sekali dia curah susu n tabur keropok, satu rumah habis berkecah....aku rasa kalau maid tu adik aku, dah lama dia maki2 anak2 aku tu...tp dia pon cari duit untuk hantar balik kampung, dia pon redha je lah...

Melalut plak aku bab anak2, actually aku senyap bukan sebab apa, sebb aku rasa cam malas dah nak berblog2 ni...hahahahah biasalah makin berusia makin malas kan....

Minggu last sebelum krismas dulu aku bawak anak2 aku cuti2 ke penang, actually aku betul2 suka penang, jauh sangat tersasar jangkaan aku pasal penang, biasalah bila kau asyik baca berita or dengar news kat TV, macam2 haru biru  dan kacau bilau kat penang katanta...tapi bila aku sampai sana, one word je aku leh tafsirkan penang ni.."MUAFAKAT". Semua race respect each others, sampai aku rasa kekok sebb baik nau2 depa ni. aku tak lah cakap negeri lain tu x muafakat, tapi bab penang ni aku cerita sebb salu aku dengar benda berbeza kat dalam TV , tapi bila dah pergi sana baru ko tau diorang ni camaner. kat mana depa ni bergaduh pon aku x nampak...

Ada satu kes aku gi cari pasembor, so jumpa satu india muslim meniaga tepi jalan, nampak ramai n aku pon tapau pasembor n mee goreng mamak, n tp situ x de air, so aku tanya dia mana nak cari air? dia tunjuk ada satu kedai cina...dia cakap dalam tu ada tempat melayu berniaga, so boleh order situ...
aku pon selamba je lah masuk lantaklah ada tulis calrsberg pon kan, then masa masuk tu, aku nampak cina tu suruh pergi kat kaunter yang orang melayu buat air n ada gak a few chinease tolong buat air situ, tapi ketua dia melayu tu...abang melayu tu cakap, tk yah risau sini x guna barang2 terlarang, semua separate..tempat halal x campor ngan tak halal..
Diorang nyer harga food pon x mengarut, memang lah ada je kedai2 yang mengarut, tapi most x lah mengarut...aku biasa makan nasi campor kat kl, kalau ambik untuk 5 orang, salunya dalam 40++, tapi aritu dalam 30 ringgit sekali ngan air buah...lauk macam2, siap ada daging kicap, ikan goreng, sayur goreng, telor masin, sotong celup tepong and paru sambal, smabal ikan bilis...ha banyak x???????

Souvenir pon murah2 sana, ada member aku cakap sana diorang x allowed ko nak markup harga sesukati, maksudnya golongan peniaga dan golongan pembeli sama2 rasa manfaat yang ada lah....

No comments: