Pages

Sunday, April 8, 2012

Apa Yang Saya Mahu Dalam Hidup Saya?

Assalamualaikum.

Eh, baru jam 8:19 malam, sempat lagi nih.
Tengok tajuk kat atas ni, big question mark untuk diri saya sebenarnya. Apa yang saya mahu dalam hidup saya sebenarnya? Kekayaan, Pangkat or Harta????

Setiap kali saya timbulkan isu ni, saya sendiri masih tercari-cari apakah yang saya mahukan dalam hidup saya ni? Perlahan-lahan saya soroti kembali kisah hidup saya dan tiba-tiba saya menangis tanpa saya sedar.

Saya akui saya sering alpa dengan kehidupan saya sehingga saya terlupa sebentar apa yang pernah saya janjikan dengan Allah ketika saya di Alam Loh Mahfuz dulu. Walaupun kita x memngingati apa yang kita pernah lafazkan, tetapi saya pasti seribu satu janji baik yang pernah saya lafazkan kepada Pencipta saya iaitu Allah S.W.T.

Tetapi apabila dia telah memberi saya peluang hidup di dunia yang bersifat sementara ini, saya lupa akan janji saya.

Berbalik kepada persoalan saya tadi. Apa yang saya mahukan dalam hidup saya adalah keberkatan. Tidak kira dari segi apapun saya cuma perlukan keberkatan.
Kadang-kadang hidup kita tak pernah tenang, kerana tiada keberkatan dalam hidup. saya sering belajar mencari keberkatan dalam hidup.

Jika kita punya harta seluas lautan, jika kita punya sahabat seluas relung-relung sawah, adakah itu kayu pengukur hidup kita diberkati Allah?

Dalam perjalan kehidupan bujang saya yang masih tinggal lagi sedikit sebelum melangkah ke alam rumahtangga, saya berusaha keras untuk melengkapkan diri dengan ilmu-ilmu supaya di kurniakan kekuatan yang luar biasa supaya dapat melawan segala dugaan dimasa akan datang.

Ramai yang bertanya apakah yang saya harapkan dalam kehiudpan berumahtangga nanti? Jawapan saya cukup mudah. Saya mahukan kehidupan yang jauh berbeza sewaktu saya bujang. Selepas kahwin perkara yang saya harapkan adalah melakukan solat jemaah bersama suami, belajar mengaji,mengikuti kuliah subuh,menghabiskan masa bersama ibu-bapa kedua belah pihak dan sebagainya.

Saya mahu tumpukan kepada dunia Akhirat, tetapi tidak menolak duniawi. Kenapa saya perlu tunggu selepas berkahwin? Owh, tugas suami itu untuk memimpin para isteri.Sewajarnya pada ketika itu kita telah pun mempunyai orang yang boleh memberi tunjuk ajar dan pendorong kepada kita. Manusia ini mudah lupa sebab itulah kita perlukan lelaki bergelar suami yang boleh mendorong kita supaya tidak tergelincir. Saya akui, semasa bujang mungkin kita buat sesuatu perkara itu tidak sepenuh hati, tetapi bila berkahwin, patuh pada arahan suami itu adalah wajib, maka dari situ saya dapat mendisiplinkan diri untuk melakukan sesuatu perkara. Bukan bermaksud melakukan sesuatu perkara kerana takutkan suami, tidak sama sekali, tetapi suami adalah insan yang palong dekat dengan isteri untuk mendorong ke arah kebaikan.

No comments: