Pages

Saturday, April 14, 2012

PILIHANRAYA - AKU SOKONG SIAPA?

Assalamualaikum.
Hurm, dah nak tiba musim pilihanraya ni memang macam-macam bendera yang saya lihat tergantung di sana sini.

Teringat masa balik terengganu, tengah paya pun orang pacak bendera gak, dalam sungai, senang cerita kat mana-mana pun ada bendera.

Semalam, masa lepas balik kerja sembang-sembang dengan member kejap pasal politik. Terkeluarlah pasal pilihanraya, dan soalan yang memang wajib ditanya, Saya sokong siapa?.

Hehe, gelak je lah, Undi kan rahsia, mana boleh beritahu kita undi siapa, betul tak?

Hurm, tapi saya akan undi insan atau individu atau parti yang jelas perjuangannya, bukan untuk tujuan kebaikan sebelah pihak sahaja. Yang akan saya undi adalah pemimpin yang mahir tentang dunia dan akhirat bukan individu yang hanya di kaca television pandai berkata-kata tentang islam, tentang perjuangan, tentang jihad ke jalan Allah, tapi di belakang tabir masih memegang botol arak sebagai santapan harian.

Yang saya sokong adalah yang "Berjiwa Rakyat", bukan dalam ertikata turun ke kampung mengadakan keramaian bersama rakyat, makan bersama rakyat, menjengok ke kampung-kampung, dan sebagainya, tetapi yang dicari ialah yang sanggup menolak segala kemewahan untuk diri sendiri dan mendahulukan rakyat. Menjenguk kekampung-kampung, bersarapan bersama rakyat, makan makanan yang rakyat makan bukan pada masa-masa tertentu atau masa nak berkempen sahaja.

Yang saya akan sokong juga adalah yang mampu menjadi imam kepada sekalian rakyat, yang boleh menjadi Khalifah yang bertangungjawap kepada bangsa, agama dan negara. Seorang Khalifah yang mengguruskan duit rakyat secara betul dan tidak menyeleweng malah meningkatkan taraf ekonomi semua rakyat.

Banyak lagi ciri-ciri siapakah yang akan saya undi, tapi cukuplah sikit ni yek. Anda dapat agak siapa yang akan saya sokong? Tepuk dahi tanya lah akal anda...

Undi tu kan rahsia, so mana boleh dan open dekat sini..betul x?

No comments: