Pages

Saturday, October 26, 2013

Butter Cream Squid With Salted Egg



Selamat bercuti semua. Hari cuti macam ni, memang seronok kalau dapat masak untuk family, betul x? Harini, saya masak chinese food. Asalnya ianya dua jenis masakan, tapi saya combinekan sebab dapat rada dua jenis masakan.

Actually, ada dua cara nak masak resepi ni, korang bole goreng dulu sotong tu dengan tepung or celur sekejap dengan air mendidih. Harini saya x goreng tepung dulu sotong tu, saya cuma celur dalam air panas je, bukan apa, kalau goreng dengan tepung, teksture sotong tu x juicy nanti...

Jom semak resepi..

Resepi

5 ekor sotong saiz sederhana (bersihkan dan celur dengan air panas)
1 butir telur masin (rebus dan lenyek hingga halus)
Butter secukupnya ( saya guna lurpark butter)
susu sejat atau krim masakan secukupnya

Bahan dihiris nipis
1/2 labu bawang besar
1 ulas bawang putih
1 batang serai
1/2 inci halia
7 tangkai cili padi (boleh letak lebih kalau nak pedas)

Cara buat

Panaskan butter, masukkan bahan yang dihiris. Tumis sehingga naik bau dan sedikit garing, kemudian masukkan pula susu sejat/ krim masakan. Masukkan pula telur masin yang telah dilenyek halus tadi. Kacau sehingga kuah sedikit kering, kemudian masukkan sotong. Masak sehingga telur masin dan butter menyaluti sotong. Agak-agak hampir kering, bolehlah angkat.

p/s

Kalau korang suka daun kari, boleh masukkan masa menumis tu yerk. Dan madakan ni, x perlu masukkan garam sebab telur tu dah cukup masin. Kalau korang nak guna apa juga jenis butter pown x kisah, yang penting butter okey....

No comments: