Pages

Thursday, October 24, 2013

Kacang Pool Spaghetti


Assalam.

Malam semalam memang dah plan nak masak spaghetti, tapi x sempat nak upload dalam blog.

Kalau korang perasan spaghetti ni nampak macam Bolognese spaghetti kan? Tapi seriyesly bukan okey. Nama dia Kacang Pool Spaghetti, Cuma saya ada masukkan sedikit sos preggo untuk rasa yang lagi sedaplah. Spaghetti ni a bit pedas n berempah sebenarnya.

Kalau korang nak tahu mana saya dapat resepi ni, ceritanya bermula di sini. Beberapa tahun lepas saya ada ke dubai atas alasan kerja selama 2 minggu, and kesempatan yang ada saya sempat melawat sahabat saya yang bekerja sebagai jururawat disana. Diakibatkan dah bertahun-tahun duduk disana, makan pown dah macam orang sana, so tekak dia x boleh nak terima sangat makanan barat yang x pedas ni, tpi dia still teringin nak makan spaghetti. Cuma awal-awal lagi dia cakap dia x nak aglio-olio sebab dah muak. Masa ni terfikir why not saya combine resepi kacang pool dan Bolognese untuk dijadikan sos spaghetti kan???

Ha, dari situlah jadinya resepi spaghetti kacang pool nih…

Resepinya ialah:

Spaghetti (sebarang jenama)

Setengah tin kacang pool jenama kimbal (Faoul Madamas – lenyek kasar)
1tin kecil kacang parang (lenyek kasar)
2 sudu besar rempah kari
2 sudu besar rempah kurma
10 ulas bawang kecil (di kisar)
1 inci halia (di kisar)
10  batang cili padi (dikisar)
1 packet daging cincang
Capsicum (secukupnya)
Saleri (secukupnya)
1 cawan air
½ botol sos prego perisa bawang putih and selasih (ikut suka korang la)
Sedikit krim masakan (optional)

Rebus spaghetti bersama sedikit minyak zaitun sehingga masak,

Panaskan minyak zaitun, kalau x ada, minyak biasa pon ok.
Tumiskan bahan kisar sampai naik bau dan garing, masukkan kacang yang telah di lenyek kasar, bila agak garing, masukkan rempah, kacau lagi sampai rempah garing. kemudian masukkan daging cincang, kacau sampai daging masak sekata.kemudian barulah masukkan sos prego, dan sayur-sayuran. bila dah masak. masukkan air, kacau sehingga betul betul masak, perisakan dengan garam dan gula.

p/s

Sayur tu jangan sampai lembik, biar dia rangup-rangup baru best kalau makan.
Masa nak makan tu, leh lah curahkan sikit krim masakan yang korang dah panaskan tu sebagai penambah rasa lemak berkirm yerk..kalau x suka x guna pown xpe…J

Diakibatkan saya guna sos preggo perisa bawang putih n selasih, saya x letak oregano or selasih leave sebab dalam sos tu dah ada semua,



No comments: