Pages

Wednesday, August 17, 2016

Didik Anak-anak

Bila aku dok sembang-sembang ngan member2, ada lah antara diorang kongsikan tips camner nak didik anak-anak supaya diorang dah besar tak renggang ngan kita. Bila diorang tanya aku, aku tetibe blur sebab aku x ada specific cara untuk aku ajar anak-anak aku, cuma benda yang aku buat is aku ingat balik apa benda yang aku tak suka mak n ayah aku buat time aku kecik-kecik, aku tak akan buat kat anak aku...aku letakkan diri aku dekat tempat anak-anak, so baru aku boleh faham apa yang diorang nak dan apa yang diorang tak suka.

Aku bukan condem parent aku ye, dulu diorang lain, terikut-ikut dengan style arwah tok yang keje askar, so dah terbiasa tu yang sampai ke anak-anak pun parent aku buat benda yang sama. Tapi aku x nak, sebab aku ingat masa kecik aku suka memberontak bila ada benda-benda yang aku tak suka, contohnya pernah lah masa darjah 3 aku ponteng puasa curi-curi makan buah tembikai dalam peti ais sebab haus sangat lepas balik sekolah, tapi yang jadi tak best bila mak aku x simpan rahsia tu, dia pergi cerita dekat semua sedara mara masa time hari raya, plus masa tu aku terdengar masa dia sembang, aku down giler kot bila tau semua orang ejek-ejek aku sebab ponteng puasa. Mungkin mak aku ingat benda tu kecik je, tapi bagi aku tu air muka aku, maruah aku suppose simpan antara fam sendiri je. So now bila anak aku ada buat salah, aku tak akan cerita keburukan dia kat orang lain, aku just cerita benda2 kelakar pasal anak-anak aku supaya diorang pun rasa di hargai.

Kalau nak marah pun, aku x akan marah depan orang sebab aku tahu walaupun dia kecik lagi, tapi dia still ada ego...so dia akan rasa maruah dia tercabar bila kena marah depan orang, jadi aku elakkan marah depan orang lain, even depan adik-adik dia sendiri.

Benda yang paling penting is aku kerap peluk anak-anak aku, gurau-gurau dengan diorang, campak phone jauh2 bila diorang ada sebb aku x nak dia rasa tersisih...selalu lah kalau lepas mandi tu, aku akan dokong sorang-sorang sampai kat tempat nak pakai baju, cium pipi sikit, kepas tu peluk kuat-kuat sambil cakap aku sayang diorang...aku murahkan perkataan sayang tu sebab aku takut masa yang ada ni tak cukup untuk aku curahkan kasih sayang kat diorang ni, yelah kejap je diorang akan besar nanti....


No comments: