Pages

Friday, August 26, 2016

Edisi Tok - Akar Lalang

Orang tua2 dulu suka nau ngan petua. Tok aku pun sama, cuma biasalah kadang-kadang bukan setakat petua, macam2 benda tok aku boleh buat. Aku sayang tok aku, walaupun diorang dah tak ada, tapi aku tetap ingat kat diorang. Dulu2 masa time aku kecik-kecik suka nau balik kampong, sebb tok aku ni jenis yang segala benda dia nak buat untuk cucu2 dia, sampai cendol pon dia buat sendiri...memang supertok lah...masak plak guna kayu api, memang terbaik rasa dia...

Part yang paling syok bila time malam, tok aku suka bed time stories ni...segala macam citer keluar, pasal taik gigi lah, pasal bodek lah...macam2 citer, tapi citer tu imaginasi dia sorang sebenarnya....tok aku akan citer sampai cucu2 tertidur, time pagi plak lagi syok dalam kul 6:30 pagi ko dah berbau nasi goring kampong ngan air kopi kaw....memang semua pakat-pakat mandi awal n makan sarapan....

Tapi yang aku nak citer ni bila time tok aku dah nyanyuk sikit lah, aku ada ajak kawan2 datang kampong aku, tok aku ni ada keturunan baba nyonya plus bugis plus pattani, memang comey lah...kawan2 aku ni memang terkejut tengok tok aku sebab kulit dia putih n tegang, lepas tu jenis tinggi n tegap lagi, tok aku rajin ler melayan diorang ni menyembang, kemain lagi diorang sembang sampai x ingat dunia.

Bila time balik kl aku ada perasan member aku ni dok sibuk nak cari akar lalang, aku perati je, dia ambik akar lalang tu and basuh, lepas basuh tu dia kerat2 macam ginseng tuh n makan ngan sambal belacan, kira macam ulam lah. Dalam seminggu lah dia buat camtu sampai satu hari tu aku tergerak hati nak Tanya kenapa dia makan akar lalang.....rupanya dia mintak petua dari tok aku....astagha....awal-awal aku dah pesan, tok aku nyanyuk dah...dia x ingat sangat dah, so apa dia cakap jangan ambik bulat2...satu rumah gelakkan member aku ni, punya kemaruk nak awet muda, di bantainya makan akar lalang...adoiiii last2 masuk hospital sebab sakit perut lepas seminggu makan akar lalang...alahai....

No comments: