Pages

Thursday, July 21, 2016

FB/IG - Edisi Sentap

Aku pernah ada FB sebelum ni, tapi dah lama off kan FB tu, so untuk masa sekarang ni, dah hampir 6 tahun aku bebas gejala FB…ppppp

Entry ni aku buat khas untuk korang yang ada FB, Instagram or ape-ape media social yang korang guna. Pernah tak bila korang bukak FB, instag, the lepas tu ada notification tentang status yang di update oleh kawan-kawan? Dan most of dia punya entry akan buat korang rasa nak muntah, loya or yang sewaktu dengannya? Aku rasa mesti ramai yang rasa camtu, plus mesti ada kutuk-kutuk dalam hati n sentap2 berbulan-bulan bila tengok or baca entry diorang?.

Sebenarnya, petua untuk ada FB, Instag yang ramai followers, “Show Off” adalah salah satu requirement penting yang perlu ada, barulah orang nak baca dan nak follow dan sedap untuk di jadikan bahan kutukan. Zaman sekarang ni ramai yang bercita-cita nak jadi “Insta famous” sebb bila follower dah ramai, maka akan terbukalah peluang rezeki, jual apa pun laku…sebab ramai follower kan. Cuba kalau fb/insta kita tu senyap sunyi, citer benda biasa-biasa, tak ada gossip liar, tak ada show off, tak ada posing duck face, tak de make up tebal macam mak lampir, posing macam model, ko ingat ada ke orang yang tengok? Hidup ni kadang-kadang perlu bijak ambil kesempatan, orang suka atau tidak, belakang kira. Semua orang tau kebanyakan manusia ni suka gossip, viral, kutuk-kutuk…so dengan cara macam show off or tulis ape-ape yang menarik je akan naikkan jumlah follower  diorang…plus nak tengok berapa ramai yang akan like benda yang diorang post tu.
Yang bermasalah bukan orang yang post benda2 show off tu, yang bermasalah adalah orang baca dan sentap sendiri, lepas tu komen yang kesat-kesat kat page orang tu. Padahal kau kenal orang tu pun tak, tapi ko yang tetiba nak sentap sendiri.

Bagi aku common sense lah, sape yang tak suka show off? Ramai yang suka nak post kebahagiaan masing-masing, cinta teragung masing-masing, dapat hadiah beg berjenama dari husband, husband bawak honeymoon keliling dunia, husband ucapkan kata-kata terindah, husband bagi duit berkepuk-kepuk, husband belikan hadiah rumah. Macam2 orang suka nak kongsikan. Tapi benda baik dan indah memang lah diorang post kat FB, tapi bab dia makan kaki ngan husband dia, bab hutang keliling pinggang sebab bercuti keliling dunia, bab dia kena maki ngan laki dia, bab dia tido asing-asing sebab gaduh laki bini, bab sakit kepala duit x ada nak beli susu anak, bab dia maki laki dia sebab laki dia curang??? Semua tu takkan diorang nak cerita, logiklah mana ada dalam hidup semua nya indah, yang korang pun satu, tak payah sentap dengan posting or entry diorang tu, dah fb/insta diorang, hak diorang lah nak show off kan? Kita yang membaca ni tak payah berlebih-lebih sentap.
Kalau aku pun, I will do the same things, time aku rasa nak cekik orang, tak kan aku nak citer, mesti aku citer yang sweet, yang fake2…ppppp

Orang show off sebab nak hiburkan hati dia, sedih, luka, duka kat dalam hidup dia, dia je yang tahu. Posting benda-benda yang macam tu boleh hiburkan hati dia, boleh cover up semua benda-benda yang tak bagus dalam life dia, at least bila fam dia tengok, diorang tak lah susah hati…mak ayah pun tak risau. Mak ayah zaman skang semua dah ada FB/insta, bayangkan kalau diorang baca posting anak dia maki-maki laki dia, maki-maki bini, citer tengah ondaway nak gi mahkamah syariah, citer duit tinggal seposen dalam poket, mesti lah diorang risau kan? So kadang-kadang benda camni bagus gak sebb as a signal yang kita manage our life in better way.

So, jangan sentap-sentap ye bila baca posting orang lain, bersangka baik je sudah ye….



No comments: