Pages

Wednesday, July 20, 2016

Yuna dan Usher

Kadang-kadang aku ada gak baca tentang artis-artis Malaysia ni, tapi sekadar baca jelah. Tapi semalam bila aku tengok kes yuna, aku rasa mcam nak tulis sesuatu.
Aku scroll ke bawah, aku tengok bermacam-macam komen yang macam ustaj dan ustajah, kafir mengkafir, masuk api meraka, pendek kata semua yang komen tu adalah ahli syorga.
Cuma aku a bit pelik lah, yang komen macam ahli syorga (aku tak eja syurga sebab syurga hanya tempat orang yang betul2 layak) ni, ada plak masa untuk pergi baca dan tulis komen-komen macam tu, lepas tu claim diri macam ustaj dan ustajah.

Kiranya Yuna ni, jahat nau-nau. Perasan atau tak, kalau dulu orang semua takut dengan kisah dajjal mata satu, tapi aku rasa in other way, dajjal yang ni paling bahaya. Bab mana dajjal nyer, bab blog yang letak video yuna, lepas tu post dekat blog2 depa dengan harapan, ramai yang akan view, bila ramai yang view traffic dekat blog akan meningkat,  orang click sana, click sini dan dapat duit dari nuffnang sebab blog ramai viewer dan iklan banyak orang click. Purpose utama sebab nak orang baca blog, tapi tak fikir cara  tu x betul bila boleh leading pada fitnah. Dajjal yang ni paling bahaya, tak perlukan modal, just post and share dan orang akan baca serta komen macam cibai. Orang yang view tu akan tulis komen yang menghentam peribadi yuna tanpa usul periksa. Weh, dalam Islam sendiri pun ada etika-etika untuk menegur, tak payah lah relatekan dengan peribadi orang lain.
Aku bukan peminat yuna or sape-sape, tapi aku suka lah dia Berjaya kat sana, dan aku bukan menyokong kejadian yang terjadi, Cuma aku tak suka bila blog-blog hiburan ni sesuka hati take advantage kat orang lain, Yuna kot, cuba kau letak kisah artist yang suam-suam kuku, sape yang nak baca blog kau, betul x?

Aku frust bila kita ni dah makin maju, tapi makin kebelakang, guna kan agama untuk mengutuk dan menghina orang.

Kena ingat, yang pakai tudung, yang tutup aurat, yang ustaj, ustajah, semua tu belum tentu ahli syurga, orang yang masuk syurga bukan di sebabkan benda-benda atas tu, tapi orang yang masuk syurga tu adalah orang yang mendapat syafaat dari Allah. Ko solat berkurun pun, belum tentu ko masuk syurga, sebab syurga neraka tu ketentuan dari Allah. Allah yang nilai kita, so jangan lah nak mengkafirkan orang lain. Orang yang masa hidup dia pun beragama lain, tapi bila mati kita tak tau dia  masuk syurga atau neraka, sebabnya saat ajal dan maut, hanya between dia dan pencipta je yang tau.

Berapa ramai orang bukan islam masa nak mati tiba-tiba boleh mengucap kalimah syahadah? Ramai je kes2 macam ni berlaku, persoalannya, jangan nak judge seseorang berdasarkan apa yang kita Nampak pada mata kasar kita.
Bila bab yuna, kemain kita kutuk, tapi bila time tengah tengok cerita “tuan anas Mikhail”, “Mr Perfect 10”, masuk bab romantic, pegang-pegang n peluk2, kemain ko terkinja-kinja sambal feeling-feling ko hero and heroin dalam drama tu. Eh boleh pulak ko cakap “ala berlakon je”…kepala hotak mu…




No comments: