Pages

Tuesday, July 19, 2016

Ubat ada DNA Khinzir

Author:Nawarzara

Semalam masa tengah drive, aku teringat kes arwah tok aku yang sakit tahun 2004, masa tu dia tengah kemas kan pokok bunga kertas, tiba-tiba rasa macam berpeluh-peluh dan pitam, kebetulan cik aku ada kat kampong, so dia tolong bawak kan pergi hospital. Bila sampai hospital, doctor cakap tok aku ada issue dengan jantung, kena masuk ke wad CCU, khas untuk jantung katanya.
Arwah tok aku sakit tak lama, dalam 3 hari je, lepas tu berjumpa penciptanya semula. Benda yang aku nak cerita ni lebih kurang sama dengan vaksin lah, since now ramai sangat yang mempertikaikan ulama punya pandangan, dan cakap doc sewenang-wenangnya nak cucuk vaksin, dan ada yang cakap vaksin ni agenda yahudi untuk jatuhkan umat islam.

Masa arwah tok aku sampai hospital tu, baru tahu yang organ dalaman tok aku dah tak berfungsi, jantung bahagian belakang dah mati, tinggal berapa persen je yang boleh pam darah, Cuma tok aku x ada kencing manis, darah tinggi dan buah pinggang je yang menyebabkan dia tak collaps tiba-tiba.
Aku ingat lagi, masa hari ke terakhir tu, nenek aku tak tunjukkan langsung dia lemah, dia rajin bersembang, asal datang nurse kat tempat dia, dia akan sembang, tanya macam-macam, kira time tuk aku ni femes lah. Petang tu, doc datang untuk bagi satu ubat yang untuk jantung dia, ubat tu 50/50 kesan dia, if berkesan, jantung nenek aku akan slowly ok balik, Cuma doc bagi tau, dalam ubat tu (aku x sure ubat ke, vaksin ke, yng penting bentuk cecair) ada DNA khinzir, so doc bg tunjuk yang dekat ubat tu ada majlis fatwa punya kelulusan, da nada certifacte sekali untuk jelaskan benda2 tu. So waris boleh pilih untuk cucuk or tak cucuk. Cik aku suruh cucuk sebab dalam keadaan terdesak, Cuma doc bgtau, walaupun waris setuju, tapi kalau taka da keperluan dia tak akan cucuk. Sebelum dia cucuk ubat tu, dia tengok condition tok aku dulu, lepas dia tengok dia cakap, x ada keperluan untuk cucuk, sebab heart beat tok aku dah lemah. Tapi masa tu aku x percaya, sebab tok aku still boleh cakap, masa tu aku memang tak tau nak cakap apa lagi dah, sebab sedih sangat2. Cik tanya doctor, agak-agak pukul berapa tok aku boleh bertahan? Doctor cakap dalam +-4 jam. Yes, memang tepat, masa tu pukul 4, by the time pukul 7:10 malam, nenek aku mengucap dan terus jantung dia terhenti terus.

Faham tak ape aku nak terangkan, walaupun doc tu bukan islam, dan yang nak di suntik tu ada kandungan DNA khinzir, tapi dia tak sewenang-wenangnya nak suntik, dia suruh waris buat keputusan dan tunjukk kebenaran dari majlis fatwa untuk penggunaan ubat tu. Dan paling penting kalau tak ada kepentingan, dia tak akan suntik. Macam kes tok aku, doc cakap x perlu suntik sebab jantung tok aku dah hamper collaps semua, tinggal 20% je time tu, dia bukan tak usaha untuk pulihkan tok aku, tapi ikut kemungkinan, kalau suntik pun, tok aku tak akan selamat, kecuali kalau Allah tiba-tiba increase kan percentage jantung dia nyer operasi, above 40% baru doc suntik.
Majlis fatwa ni bukan sewenang-wenangnya nak bagi kelulusan, dan ubat yang digunakan itu pun setelah tak ada usaha lain yang boleh dibuat kecuali dengan suntik ubat tu je, baru lah diorang gunakan. Itupun jika keadaan betul-betul darurat dan keadaan pesakit yang masih dalam condition tolerable.


Sekian.

No comments: