Pages

Monday, March 12, 2012

We Never Know!

Assalamualaikum..malam ni lepas elok demam, berkobar-kobar nak update blog.
Topik malam ni santai je...isu yang berlaku di sekeliling kita je.

Sabtu lepas, saya menjegok sekejap di kedai buku...muahahahahaha...bestnya kedai buku ini....hihi.
Masa tengah baca cikit-cikit buku kat situ, tetiba saya terdengar people behind me chit chat about politik. Semua isu keluar dari kes liwat Anwar Ibrahim, Kes Shahrizat, Nik Aziz macam-macam lagilah. Kira dah macam forum plak....masa tu rasa kasihan sangat dengan mereka ni,,,kenapalah mereka begitu beriya-iya memikirkan masalah yang bukan masalah mereka sampai banyak sangat soalan yang bersarang kat dalam kepala tu.

For me, we are human, even our Hakim dah jatuhkan hukuman pun, we never know the truth...Hakim is still human. We never know this people salah atau tidak. Kita ni manusia, we have no power and authority to judge people, kat dunia ni semua boleh terjadi, orang tak salah jadi salah, orang salah boleh jadi x salah.

Bayangkan kita dok kutuk sakan depa ni, last-last masa kat akhirat kita dok galas dosa yang kita fitnah depa...cuba pikir sket...malu kan....

Biarlah apa statement pun yang keluar, tapi kita kena ingat, kita tak melihat dengan mata kita sendiri, kita pun x berada di tempat kejadian...so kita memamng tak tahu apa-apa pasal benda ni, jadi perlu ke kita nak cerita keburukan orang lain?

Contoh macam kes Shahrizat, bila timbul isu camni..mesti akan terdengar cerita orang cakap camni "member aku dulu kawan dia, dia cakap bla-bla-bla....." mesti ayat yang keluar adalah "member aku"...kenapa kena mention member?

Macam tu gak Nik Aziz, kita mengutuk Nik Aziz tu macam-macam, tanpa rasa malu...sampai tuduh macam-macam...kenal kah kita dengan Nik Aziz tu? Rapat sangat kah kita dengan Shahrizat tu?

Apa yang saya tuliskan ni, adalah peringatan untuk diri saya sendiri juga selain dari diri pembaca...

Kita sibuk menjaga hal orang laen, sampai terlupa di mana bumi berpijak

Perlukah kita menjaga peribadi orang laen sedangkan diri kita sendiri huru-hara....
Better kita jaga diri kita sendiri, perbetulkan akhlak kita, lagi elok kan?

No comments: