Pages

Monday, March 12, 2012

BUNGA DURIAN GORENG SOS TIRAM




Assalamualaikum. Hujung minggu ni memang x dapat nak update blog, gara-gara di serang demam dan batuk yang teruk sampai hilang suara saya. Bangun-bangun pagi, suara dah macam suara itik nila plak...huhuhu...

Pagi sabtu tu, jalan-jalan kat bawah tengok-tengok lembu, pastu terpandang plak bunga durian...jeng-jeng-jeng...tetiba teringat resepi arwah mak saya, Bunga Durian Goreng. Bunga durian ni kena ambek waktu awal pagi, masa tu dia still fresh and x kecut lagi. Pastu kena ambek banyak-banyak sebab kalau dah goreng, dia jadi kecut...so memang akan jadi sikit sangat...
Tu petua arwah mak saya lah, biasanya saya suka kalau goreng letak cili padi sikit and ada sos tiram, barulah nyummy!.

Kalau korang nak tau, nenek aku plak suka buat serunding or rendang bunga durian, mak busu aku plak, goreng ngan kicap...hehehe...semua sedap...

Camaner ek nak cakap rasa dia, rasa dia macam sayur biasa je, cuma agak kenyal...tapi syok kalau makan...hohoho...arwah mak dulu suka makan ngan "Abang Pet A.K.A PETAI"...

Kalau korang balik kampung, leh la cuba resepi ni...meh baca kat bawah ni...ni ha resepi dia.

1 mangkuk bunga durian (buang hujung dia)
4 tangkai cili padi ( di tumbuk halus)
2 ulas bawang merah kecil (di mayang halus)
1 ulas bawang putik (di mayang halus)
2 sudu besar sos tiram
1 sudu minyak bijan
2 sudu air masak

Panaskan minyak bijan, tumiskan bawang merah, bawang putih dan cili padi, goreng hingga naek bau dan garing. Kemudian masukkan sos tiram dan bunga durian itu, masukkan sedikit air tadi, tunggu sehingga sedikit layu dan angkat.

Selamat mencuba ye....

No comments: