Pages

Sunday, July 24, 2016

Edisi Murid Kena Tampar

Makin hari, makin mengarut dunia ni, rasa dah malas dah aku nak hidup dalam dunia macam ni. Nak pergi mati aku belum cukup amal ibadat, maka kenalah aku hidup kat dunia ni tanpa prejudis (Ya Allah, masukkan lah aku dalam golongan yang solehah, aminnnn).

Aku malas nak buat kerja, so pagi ni aku just baca portal isu semasa lagi terkini. Isu yang tengah viral skang ni adalah isu “USTAZAH TAMPAR MURID SAMPAI PATAH LEHER”.
Mula-mula aku baca tajuk dia “USTAZAH SAMSENG”, hawau je jebauk yang letak tajuk macam ni. Nak lariskan news ke? Suka-suka label kan orang dengan gelaran macam tu. Ni boleh saman fitnah ni!.

Maka berduyun-duyunlah junnu Jannah mengutuk ustazah tu, dan maka berduyun-duyun golongan maksom (golongan yang perasan diri xada salah, padahal masih mengutuk) yang menulis maki-makian tanpa sebarang usul periksa serta memviralkan issue berkenaan ke group wassup yang sedia ada.

Bahaya betul dajjal mata satu ni, dengan post gambar dekat FB dan viralkan, satu dunia boleh trending. Mak aku dulu gelarkan “radio buruk bergerak” (khas untuk golongan mok cik2 yang pergi rumah ke rumah nak mengumpat), but now tak bergerak pun, dok setempat je, bila post pape citer kat fb orang lain akan share kat page masing-masing…maju sungguh teknologi sekarang, tak perlu surat berantai lagi.

Oklah, berbalik pada isu ustazah tampar budak perempuan kat sekolah, bapa dia viralkan dan kesudahannya cerita tu semuanya cerita tipu muslihat. Sejauh mana muslihat, aku tak tahu sebab itu seperti yang ditulis dalam media.

Aku just nak share opinion aku pasal benda ni, aku tak cakap cikgu cikgi, ustazah tu jahat or ntah apa-apa walaupun ada segelintir yang macam tu. Cuma bagi aku, tak salah merotan murid, rotanlah selagi tidak mencederakan murid dan mengaibkan murid tu, Cuma jangan disentuh bahagian muka dan kepala mereka. Baik ibu-bapa, guru or sesiapa pun, elakkan menampar, menolak kepala, pukul kepala sebab saraf penting banyak kat situ, berapa banyak kes orang hilang pendengaran sebab kena tampar? Otak bergegar sebab kena pukul kat kepala?. Apa yang aku nak tegaskan, sila pukul mereka kalau mereka bersalah, tetapi jangan pukul di tempat-tempat yang tidak sepatutnya, dan jangan memalukan pelajar di depan khalayak ramai.

Ustazah tu bagus, cuma menampar tu bukan kaedah terbaik untuk pukul. Dia buat perkara yang betul, Cuma mungkin bila kita di provoke, sabar tu dah hilang maka jadilah insiden menampar murid.
Pekerjaan guru dan nurse antara pekerjaan yang paling mencabar, memang kau rasa nak tampar je murid or pesakit yang degil-degil, tapi kena tengok balik apa tujuan utama kita pilih kerja yang macam tu? Sebab kita yakin kita perlu banyak bersabar, walaupun kadang-kadang ko rasa nak pacak je kepala diorang dengan cangkul.

Berbalik pada cerita tadi, budak tu memang dah salah dan secara-terang-terangan melakukan kesalahan dalam kawasan sekolah, bila kena tampar dia balik dan mengadu pada bapa nya, bapanya tak puas hati upload gambar yang anak dia cedera sebab kena tampar, disahkan ada masalah saraf sehinggan di masukkan ke hospital. Gambar yang diupload tu, dah di viralkan keseluruh pelusuk dunia kemudian di share oleh berjuta-juta penduduk, sampai akhir cerita sebenar terbongkar.
What can I say, bukan salah ustazah yang menampar but “ U JUST SPOILED YOUR DAUGHTER”. Sepatutnya sebagai seorang bapa, selidik dulu dengan berjumpa dengan ustazah atau pihak sekolah, dapatkan penjelasan bukan dengan cara sebarkan cerita tak betul yang akhirnya memalukan keluarga sendiri terutamanya pelajar terbabit. Of course satu kampong memang dah kenal dengan dia, tahu masalah peribadi budak tu, tapi bila bapa sendiri viralkan benda tak sepatutnya, cerita yang hanya satu kampong tahu tak sampai seminit satu dunia tahu pelajar tu bermasalah. Kesian kat budak tu kot, betul dia bersalah, betul dia ada masalah discipline, tapi sebagai bapa berjumpa dulu dengan pihak berwajib, jangan viral kan benda tak betul. Bila baca balik, orang kampong sendiri mengutuk budak tu cakap macam-macam. Now, masa depan budak tu yang terjejas, pergi sekolah confirm kena sindir dan cikgu2 pun tak berani nak sentuh or tegur.

Orang akan cakap tak jadi kat batang hidung sendiri boleh lah….wak lu, aku pun kalau benda ni jadi kat anak aku, takkan aku nak viral, mampos jap lagi orang dari tak kenal anak aku, terus jadi kenal. Sok-sok anak aku nak kahwin, boleh plak bakal mertua cakap “eh ni bukan budak yang bermasalah dengan cikgu dulu ke? Yang dah viral kat FB?”.  Sapa nak jawap, so if ada masalah jangan viralkan sesuka hati, fikir pasal masa depan anak tu, kalau anak kita salah terima kenyataan dan belum terlambat untuk di betulkan. Bila jadi macam ni, emosi budak pun rosak dan paling aku risau dia akan memberontak je nanti…Ya Allah lindungi lah budak tu…

Untuk ustazah dan guru2, bersabarlah dan gunakan denda tu dengan kaedah yang baik, pukullah mereka kalau nakal, tapi elakkan tempat-tempat yang tak sepatutnya.

Sekian


No comments: