Pages

Monday, July 25, 2016

ISLAM FOBIA - Hujan Chennai di Kuala Lumpur

Islam fobia. Tapi in my point of view. Aku bekerja di Kuala Lumpur, di sebuah syarikat minyak British. Bangga? Tak langsung! Kalau balik kampong tok aku asyik lah cakap aku kerja pump minyak. Orang tua-tua bukan paham apa company minyak ni, bagi diorang petrol pump je lah. Siap cakap macamni “korang besok belajar sampai PHD, kak mimi kau belajar sampai master tapi keje kat petrol pump je”. Wah sentap ni…..siap cakap kerja petrol pump pun boleh pakai kereta, banyak ke duit sampai boleh bayar kereta?

Wah, itu lah persepsi tok aku, memang rasa nak tikam diri sendiri je. Dulu bila zed Zaidi marah arron aziz menang anugerah bintang popular aku tak berapa faham, but bila aku makin lama dalam industry minyak ni, makin aku paham kenapa dia marah bila orang asing monopoli bidang kita (tapi kes arron tu terpencil, hanya berapa je Singaporean yang ada, plus bersaing secara sihat).
Cerita tentang islam fobia in my version ni, a bit meluas dah rasanya yang sama situasi dengan aku. Most of engineer yang ada bukan dari kalangan rakyat Malaysia, boleh di kira berapa kerat orang local india,Chinese, melayu dan paling tepat hanya 15% orang tempatan. Belakang, kiri, kanan, depan, atas, bawah semua made in Chennai.

Dan dalam erti kata yang paling tepat, golongan engineer perempuan yang beragama Islam, hanya ada dua (termasuk diri aku). Belakang aku Chennai, everywhere Chennai, 1% pinoy, 2%english the rest is Chennai.

Aku tulis Islam phobia bukan sebab apa, sebab aku beragama Islam dan aku kelompok minority di tempat kerja yang berlokasi di Malaysia!!!!! Kadang-kadang aku rasa aku bukan duduk kat Malaysia, rasa cam duduk kat Chennai sana.

Fobia!!!! Ye fobia yang teramat, lagi-lagi bila aku terpaksa habiskan hari-hari aku mencium bau ketiak yang semerbak bertebaran di ruang office. Pernah aku terfikir nak beli deodorant untuk diorang, tapi aku musykil pandai ke diorang ni pakai, or diorang rasa diorang nyer bau ketiak tu seksi…Buweekkkkk .

Tolonglah wahai kerajaan, tolong lah pantau kebanjirang mereka ni, orang kita yang ada ir pun berlambak-lambak..aku bukan nak kata apa, dulu masa aku kena assign kat india sekejap, aku pernah jumpa sorang mamat ni, dia kerja tukang check paip je, tapi bila aku balik Malaysia dan tak lama lepas tu aku tengok dia keja kat Malaysia dan berpangkat Manager….
Impress….kenapa Malaysian susah sangat nak dapat kerja????why why and why????? Why all Bangladesh, Chennai, Myanmar, senang nau dapat kerja…lagi memeranjatkan bila ada technical expertise yang memerlukan syarat sebagai warganegara sahaja yang layak untuk jadi safety office (sebb kena register dengan dosh and niosh) dah di penuhi oleh Bangladesh…errr kot tak caya try pergi kat negeri yang tengah buat project Rapid….


No comments: