Pages

Monday, July 25, 2016

Sahabat

Ramai yang tanya kenapa aku kurang bercerita tentang family dan jarang sekali aku share gambar aku satu family dan aku tahu ada ramai yang berkecil hati dengan aku bab benda ni. Maafkan aku kalau ada yang terasa. Tapi lepas aku jelaskan ni, harap sesiapa yang berkecil hati akan faham tujuan sebenar diri aku.

Aku bukan jenis yang suka bercerita tentang sesuatu yang bagi aku tak perlu kepada orang lain. Untuk kata yang lebih tepat aku hanya berkongsi dengan insan-insan yang aku gelarkan mereka sahabat. Sahabat yang susah senang bersama, yang tak pernah ada syak wasangka, sahabat yang tak pernah berkawan dengan aku atas apa-apa alasan kecuali ikhlas, sahabat yang tak pernah bermusuh dengan aku walau apa jua ujian dan dugaan dalam perhubungan, sahabat yang tak pernah stalk pasal diri aku semata-mata nak tahu cara kehidupan aku, sahabat yang terima aku seadanya, sahabat yang bukan hanya tahu ajukan soalan “kau kerja apa? Jawatan apa? Pakai kereta apa? Anak dapat berapa A masa exam? Husband kau kerja apa? Husband pakai kereta apa? Kau duduk rumah kat mana? Rumah apa? Sahabat yang tak pernah persoalkan kedudukan aku di mata dunia.

Maafkan aku kalau aku tak share dengan korang, tapi aku hanya mencari insan yang bergelar sahabat, bukan kawan yang masih ada rasa dengki, tak senang hati, syak wasangka, pulau memulau, sindir menyindir dan suka sampai menyampai cerita. Maafkan aku wahai teman.

Sahabat dan teman adalah dua perkataan yang seakaan-akan sama maksudnya, tetapi berbeza hala tujunya, dan insan-insan yang bergelar sahabat adalah orang yang selama ini setia dengan aku, setia hadapi cabaran dalam bersahabat, protect sedaya upaya bila ada yang mengorek cerita dari diorang, sahabat yang luhur dalam menyayangi aku.

Betul, semua sahabat tak pernah ajukan soalan yang di atas tu kepada aku, malah aku sendiri tak pernah membezakan mereka, sahabat ini lah yang selalu mengisi ruang sedih dan gembira hidup aku, sahabat yang aku selalu share cerita tentang anak-anak, family dan segala-galanya selagi ia tidak berbaur cerita tentang rumah tangga. Sahabat inilah yang selalu berkunjung ke rumah waktu hari jadi anak-anak aku, waktu open house atau waktu kenduri, inilah muka-muka yang setia dari dulu lagi.
Untuk korang, aku tahu korang baca blog aku, terima aku ucapkan untuk korang. Tak perlu aku mention nama sorang-sorang, sebab korang tahu siapa yang bergelar sahabat.


Terima kasih sahabat.

No comments: