Pages

Sunday, July 24, 2016

Qada Solat

Aku belajar solat masa aku umur 7 tahun (complete solatlah maksudnya). Tapi masa tu bukan faham sangat, yang tau nak main je, kalau tak jumpa kawan-kawan hidup aku rasa tak tenang je, sampai mak aku pernah halau aku adik beradik tidor rumah kawan kalau rasa tak boleh berpisah dengan diorang. Boleh tahan sentap lah mak aku time tu, ayah aku jenis cool je tapi bila dia bukak mulut, satu rumah senyap sunyi..makan dalam kalau dia cakap…mak aku pernah sentap sampai seminggu ngan ayah aku (sebab ayah aku cakap asam pedas mak aku cair, x kena dengan tekak dia).
Di akibatkan aku tak dapat mengekang nafsu nak main combat-combat dengan kawan-kawan, maka timbul lah “ajaran sesat” yang abang aku cipta. Korang pernah dengan “qada’ solat?” selalunya orang qada’ solat bila terlepas waktu, tapi ni lain punya qada. Kitorang awalkan qada’ solat sebab nak main combat-combat tanpa henti.

Waktu tu dah nak cuti sekolah, abang aku ajak qada solat seminggu. Maknanya kitorang qada solat seminggu awal, 7 kali subuh, 7 kali zohor, 7 kali asar, 7 kali magrib dan 7 kali Isya. Berjam2 kitorang solat, sebab nak habiskan awal, so nanti tak lah susah di kemudian hari. Aku pernah tanya abang aku, salah ke tak benda ni? Dia jawap benda ni tak salah, yang salah kalau tak solat, kita dah solat so tak salah lah.

Bila start cuti sekolah, kitorang memang tak duduk rumah dah. Macam-macam activity dah plan, pagi nak pergi main combat-combat, lepas tu main galah panjang, main pondok-pondok atas pokok dan macam-macam activity extream lah. Tapi aku pelik sebab kawan-kawan aku yang lain pun sama, tak de pun balik sembahyang, agaknya diorang pun qada’ sembahyang sama cam kitorang.
Bila petang, ayah aku balik kerja dan kebetulan aku tengah main kat luar rumah, boleh pulak dia tanya, dah sembahyang ke belum?. Aku memang jujur, so aku cakap aku dh qada’ sembahyang minggu lepas, so seminggu ni tak payah solat dah.

Akibatnya, seminggu tu jugaklah aku tak boleh main dengan kawan-kawan dan seminggu tu jugak aku kena dengar tazkirah dari bapak aku supaya tak terpedaya dengan dakyah sesat abang aku. Dan sebagai balasan kepada master mind, abang aku kena rotan kat punggung sampai berbirat2, tido pun guna sebelah badan je…hahahahahaha


No comments: